Δευτέρα 20 Απριλίου 2015

Η Τρούμπα γράφει τη νέα της ιστορία

Η Τρούμπα γράφει τη νέα της ιστορία

Τα φώτα ανάβουν ξανά στην πιο κακόφημη γειτονιά της μεταπολεμικής Ελλάδας. Η Τρούμπα, η οποία ζούσε για δεκαετίες μόνο μέσα από τις διηγήσεις των παλαιών Πειραιωτών και τις κλασικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, μετατρέπεται με σταθερά βήματα σε μία δημοφιλή περιοχή με καινούργια μπαρ και εστιατόρια, που αποτελούν πόλο έλξης για τη νεολαία της πόλης.
Στα στενά της Ακτής Μιαούλη, και κυρίως στη Νοταρά και τη Φίλωνος, δεν υπάρχουν πλέον τα σημειώματα που γράφουν «εδώ μένουν οικογένειες» για να μη χτυπούν το κουδούνι οι ναυτικοί, ούτε τα κακόφημα νυχτερινά κέντρα στα οποία γράφτηκαν οι δραματικές ιστορίες της «Λόλας» και της «Στέλλας». Μόνο παλιές πινακίδες, μερικά μπαρ που λειτουργούν στο πνεύμα εκείνης της εποχής και ο κινηματογράφος «Ολύμπικ», που επιμένει να προβάλλει τολμηρές ταινίες εδώ, παραμένουν για να θυμίζουν την ιστορία της περιοχής, η οποία σταμάτησε απότομα όταν ο Αριστείδης Σκυλίτσης, ο δήμαρχος Πειραιά επί δικτατορίας, «καθάρισε» την Τρούμπα.
Ωστόσο, κάποιοι νεαροί επιχειρηματίες με βαθιές ρίζες στον Πειραιά δεν δαιμονοποιούν την Τρούμπα. Τη θεωρούν αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας του λιμανιού και αντλούν έμπνευση από τον μύθο της, ακόμα και για τα ονόματα των μαγαζιών τους.
Ενα από αυτά είναι το μπαρ - εστιατόριο Lola's, που βρίσκεται στην οδό 2ας Μεραρχίας. Δεν είναι μόνο ότι το όνομά του είναι φόρος τιμής στην κινηματογραφική ηρωίδα που ενσάρκωσε η Τζένη Καρέζη, ούτε ότι στους τοίχους είναι γραμμένοι οι τίτλοι και οι διάσημες ατάκες ταινιών του παρελθόντος που διαδραματίζονται στην περιοχή. Είναι η πρόθεση των ιδιοκτητών του να διηγηθούν ξανά την ιστορία της Τρούμπας και να μην τη σκουπίσουν κάτω από το χαλί, όπως συνέβαινε επί δεκαετίες.
«Θέλουμε ο κόσμος που επισκέπτεται το Lola's να γνωρίζει σε ποια περιοχή έχει έρθει» λέει η ιδιοκτήτριά του Ελευθερία Καρδάμη.
«Θέλουμε ο κόσμος που επισκέπτεται το Lola's να γνωρίζει σε ποια περιοχή έχει έρθει» λέει η ιδιοκτήτριά του Ελευθερία Καρδάμη.
«Επιχειρήσαμε να κάνουμε ένα μαγαζί το οποίο θα έχει σχέση με την αισθητική και την ιστορία της περιοχής. Θέλουμε ο κόσμος που μας επισκέπτεται να γνωρίζει πού έχει έρθει. Πολλοί έρχονται εδώ από περιέργεια για να δουν ποιο ήταν αυτό το μέρος. Γι' αυτό έχω δώσει οδηγίες στο προσωπικό να γνωρίζει την ιστορία. Ακόμα και στα σουπλά έχουμε ένα κείμενο με την ιστορία της Τρούμπας», λέει στο «Εθνος» η ιδιοκτήτρια του Lola's Ελευθερία Καρδάμη.
Λίγα μέτρα παραπέρα, στην οδό Φίλωνος, έχει δημιουργηθεί το Troubar. Από το όνομά του και μόνο γίνεται αντιληπτή η αγάπη των ιδιοκτητών του για την περιοχή, αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ενας από τους πέντε ιδιοκτήτες του, ο Χρήστος Χασαπάκης, έχει πατέρα ναυτικό και έχει ακούσει πολλές ιστορίες. «Ο νονός του είχε ένα από τα πρώτα καμπαρέ της περιοχής. Ως παιδί είδε ό,τι γινόταν εδώ, αλλά μεγάλωσε και με τη στοργή των ανθρώπων της Τρούμπας. Οι γυναίκες, οι τσεκαδόροι, οι άνθρωποι του δρόμου ήξεραν καλά τον μικρό Γιαννάκη. Μεγαλώνοντας, αποστασιοποιήθηκε από αυτές τις εμπειρίες, αλλά πρόλαβε να ζήσει εδώ. Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που ήθελα να ξεκινήσω κάτι εδώ», λέει.
 Οι ιστορίες της Τρούμπας ενέπνευσαν πολλές ταινίες του ελληνικού κλασικού κινηματογράφου, όπως η «Στέλλα», η «Λόλα» και τα «Κόκκινα Φανάρια»

Οι ιστορίες της Τρούμπας ενέπνευσαν πολλές ταινίες του ελληνικού κλασικού κινηματογράφου, όπως η «Στέλλα», η «Λόλα» και τα «Κόκκινα Φανάρια»
Ζωντανές εμφανίσεις
Το Troubar είναι πρωτίστως χώρος για ζωντανές εμφανίσεις. Ακόμα και αυτό, λέει ο κ. Χασαπάκης, ακολουθεί την παράδοση της περιοχής. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι στην εποχή της ακμής της η Τρούμπα ήταν η νούμερο ένα περιοχή για ζωντανή μουσική. Ολοι οι μεγάλοι ρεμπέτες πέρασαν από εδώ, ενώ φυσικά υπήρχε και η σύγχρονη ζωντανή μουσική της εποχής για τους ναυτικούς που ήθελαν να διασκεδάσουν. Κατά μια έννοια, είμαστε οι συνεχιστές αυτής της παράδοσης».
Ειδικά τα Σαββατοκύριακα, οι δρόμοι της Τρούμπας κατακλύζονται από νέους ανθρώπους που θέλουν να διασκεδάσουν. Οι πρώην επικίνδυνοι δρόμοι είναι σήμερα απόλυτα ασφαλείς και αυτός είναι ίσως ένας από τους λόγους που τα νέα μπαρ της περιοχής είναι δημοφιλή όχι μόνο στους Πειραιώτες αλλά και στους Αθηναίους, οι οποίοι κάνουν αρκετά χιλιόμετρα για να τα επισκεφτούν.
Ο Χρήστος Χασαπάκης, ο Νίκος Θωμάς, ο Στέφανος Γεωργιακάκης και ο Αλέκος Κυράνης είναι ιδιοκτήτες του Troubar (διακρίνονται στη φωτογραφία) μαζί με τον Ραμόν Μαλαπέτσα.
Ο Χρήστος Χασαπάκης, ο Νίκος Θωμάς, ο Στέφανος Γεωργιακάκης και ο Αλέκος Κυράνης είναι ιδιοκτήτες του Troubar (διακρίνονται στη φωτογραφία) μαζί με τον Ραμόν Μαλαπέτσα.

Υπάρχουν, ωστόσο, αρκετοί, οι οποίοι έχουν ακόμα στο μυαλό τους άλλες εποχές, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται χιουμοριστικές παρεξηγήσεις. «Σχεδόν κάθε μέρα εμφανίζεται κάποιος ο οποίος θέλει να κεράσει τα κορίτσια ένα ποτό. Το αντιμετωπίζουμε με καλή διάθεση και του λέμε να πάει σε κάποιο άλλο μαγαζί», λέει η κ. Καρδάμη.
ΠΑΡΤΙ ΤΕΛΗ ΜΑΪΟΥ
«Ναι» στην αναβάθμιση, «όχι» στη λήθη
To Σινέ «Ολύμπικ» εξακολουθεί να προβάλλει τολμηρές ταινίες εδώ και πάνω από μισό αιώνα
To Σινέ «Ολύμπικ» εξακολουθεί να προβάλλει τολμηρές ταινίες εδώ και πάνω από μισό αιώνα
Η «παλιά Τρούμπα» ζει ακόμα, έστω και αν σήμερα μοιάζει περισσότερο με ρετρό καρτ ποστάλ και λιγότερο με την πραγματικά επικίνδυνη περιοχή της δεκαετίας του 1950, στην οποία μπορούσαν να συμβούν τα πάντα. Τα μαγαζιά με τις επιγραφές από νέον που αναβοσβήνουν και τους εκκωφαντικούς ήχους του μπουζουκιού παραμένουν πεισματικά κολλημένα στο παρελθόν, ωστόσο οι άνθρωποι που δουλεύουν σε αυτά λένε ότι πολλοί νέοι μπαίνουν για να ρίξουν μια ματιά και να δουν τι ήταν η Τρούμπα. «Τα Σαββατοκύριακα περνάνε εκατοντάδες άνθρωποι και δεν τους ενοχλεί κανένας», λέει ο Κώστας Μανουσάκος, ο οποίος εργάζεται στην Τρούμπα εδώ και 40 χρόνια. «Κάποτε είχε πολύ κακό όνομα, αλλά τώρα δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος. Ούτως ή άλλως, η περιοχή έχει αρχίσει να αλλάζει. Εχουν ήδη ανοίξει μερικά μαγαζιά και σύντομα θα ανοίξουν κι άλλα», συμπληρώνει.
Εκτός από το κλείσιμο των μαγαζιών επί δημαρχίας Σκυλίτση, που σηματοδότησε την αρχή του τέλους της Τρούμπας, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η μείωση του αριθμού των ναυτικών που διασκέδαζαν στην περιοχή του λιμανιού. «Οι παλιοί ναυτικοί πήραν σύνταξη και οι νέοι σταμάτησαν να έρχονται», λέει, «αλλά μερικοί επιμένουν. Τον βλέπετε αυτόν που βγαίνει από το αυτοκίνητο;», ρωτάει. «Είναι συνταξιούχος καπετάνιος που αγόρασε ένα μαγαζί στη φίλη του», απαντάει χαμογελώντας. Η κ. Καρδάμη, ιδιοκτήτρια του Lola's, δεν θέλει να δει αυτά τα μαγαζιά να χάνονται, παρά την κακή φήμη που μπορεί να τα ακολουθεί. Oπως λέει, «θέλω να αναβαθμιστεί η περιοχή, αλλά δεν θέλω να ξεχαστεί η ιστορία της. Υπό αυτή την έννοια, δεν θέλω να δω αυτά τα μαγαζιά να κλείνουν. Aλλωστε, ο Πειραιάς είναι λιμάνι και έχει τα μαγαζιά που έχουν όλα τα λιμάνια του κόσμου. Δεν γίνεται κάτι διαφορετικό εδώ».
Ο νέος αέρας που φυσάει στην Τρούμπα δεν έχει περάσει απαρατήρητος ούτε από τον Δήμο Πειραιά, ο οποίος προετοιμάζει σειρά δράσεων για να αναδείξει την ιστορία της περιοχής. Το διήμερο 30 και 31 Μαΐου, σε συνεργασία με όλα τα μπαρ της περιοχής, και στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ημέρας Θάλασσας, θα διοργανωθεί ένα μεγάλο πάρτι στην οδό Φίλωνος, ενώ o κινηματογράφος Ολυμπίκ θα προβάλει τις παλιές ελληνικές ταινίες που έχουν ως θέμα τη ζωή στην Τρούμπα.
Πήρε το όνομά της από μια τρόμπα νερού
Μια τρόμπα, που είχε τοποθετηθεί στην αρχή της σημερινής οδού 2ας Μεραρχίας για να αντλούν νερό τα πληρώματα των πλοίων, έδωσε το όνομά της στην Τρούμπα, την πιο κακόφημη συνοικία του Πειραιά.
Η Τρούμπα ήταν ένα μεγάλο οικοδομικό τετράγωνο το οποίο όριζαν η Ακτή Μιαούλη, η Κολοκοτρώνη, η Φιλελλήνων και η Σωτήρος Διός. Σε αυτό βρίσκονταν οι δύο στενοί δρόμοι, η Φίλωνος και η Νοταρά, στην οποία είχαν δημιουργηθεί τα περισσότερα κέντρα διασκέδασης και οι οίκοι ανοχής.
Αν και τα πρώτα μαγαζιά άνοιξαν λίγο μετά το τέλος της Κατοχής, η Τρούμπα ήκμασε τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 χάρη στους ναυτικούς που ξεμπάρκαραν στον Πειραιά και αναζητούσαν εύκολους τρόπους διασκέδασης σε μαγαζιά όπως το «Τζον Μπουλ» και το «Μπλακ Κατ». Φυσικά, στο παρασκήνιο κρύβονταν απίστευτες ιστορίες εκμετάλλευσης των γυναικών που εργάζονταν σε αυτά τα μαγαζιά. Τα αθώα κορίτσια από την επαρχία, τα οποία παρασύρθηκαν από κάποιον «αγαπητικό» και εξωθήθηκαν στην πορνεία επειδή πίστευαν ότι κάποτε θα τις παντρευόταν, ή για να κερδίσουν μερικά χρήματα και να σταματήσουν ήταν χιλιάδες και οι ιστορίες τους τραγικές.
Η Τρούμπα παρήκμασε οριστικά στα τέλη της δεκαετίας του 1960, όταν ο δήμαρχος Πειραιά Αρ. Σκυλίτσης έκλεισε τα περισσότερα μαγαζιά και έδιωξε τις κοπέλες από την περιοχή.
Στέλιος Βογιατζάκης
Φωτό Χάρης Γκίκας, Γρηγόρης Χρυσοχοΐδης

ΠΗΓΗ:ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :