Τρία επιστύλια με χρώματα ανακαλύφθηκαν πριν από λίγη ώρα στον τάφο της Αμφίπολης ενώ πληροφορίες ανεπιβεβαίωτες μέχρι στιγμής κάνουν λόγο και για την ύπαρξη επιγραφών. Η αρχαιολογική ομάδα που εργάζεται επί τόπου έχει ήδη μεταφέρει τα νέα ευρήματα στο μουσείο της Αμφίπολης, προκειμένου να συντηρηθούν.
Σύμφωνα με το thounsandnews.gr, βρέθηκε πίσω από τις Καρυάτιδες ένα επιστύλιο το οποίο έχει σπάσει σε τρία κομμάτια.
Το μέρος του που είναι κολλημένο στον τοίχο, έχει πλάτος 80 εκατοστά με ένα μέτρο και ύψος 15 εκατοστά.
Εχει επάνω του μπλε και κόκκινο χρώμα ενώ υπάρχει και ορθομαρμάρωση που σύμφωνα με τους ειδικούς μας δείχνει ότι ο τάφος πιθανότατα να είναι πολυτελής.
Το μέρος του που είναι κολλημένο στον τοίχο, έχει πλάτος 80 εκατοστά με ένα μέτρο και ύψος 15 εκατοστά.
Εχει επάνω του μπλε και κόκκινο χρώμα ενώ υπάρχει και ορθομαρμάρωση που σύμφωνα με τους ειδικούς μας δείχνει ότι ο τάφος πιθανότατα να είναι πολυτελής.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο θάλαμος πίσω από Καρυάτιδες που βρέθηκαν το Σαββατοκύριακο είναι με ορθομαρμαρωση, ντυμένος δηλαδή με λευκό μάρμαρο Θάσου, το οποίο και είναι δείγμα μεγάλου πλούτου.
Ειδικές δυνάμεις της ΕΛΑΣ έσπευσαν μετά τις 12:00 στον τύμβο της Αμφίπολης καθώς διέρρευσαν οι πληροφορίες ότι υπάρχουν δυο πλάκες με επιγραφές που μαρτυρούν την ταυτότητα του προσώπου ή των προσώπων που βρίσκονται μέσα στον τύμβο.
Το επιστύλιο ένα παραλληλόγραμμο κομμάτι μαρμάρου που συνδέει τους κίονες και λέγεται έτσι γιατί βρίσκεται "επί των στύλων". Στα μικρότερα μνημεία το επιστύλιο μπορεί να είναι ολόσωμο, δηλαδή να αποτελείται από ένα συμπαγές κομμάτι μαρμάρου. Σε μεγαλύτερα μνημεία αποτελούνταν από δυο στοιχεία ή ακόμη και τρία, όπως στον Παρθενώνα. Το κομμάτι που ήταν τοποθετημένο στο εσωτερικό του μνημείου λέγεται αντίθημα. Το επιστύλιο δεν είχε καμιά διακόσμηση εκτός από το ναό της Άσσου που είχε ανάγλυφα θέματα και κάποια πρώιμα σικελικά κτίρια που είχαν επενδύσεις από τερρακότα.
Στον Παρθενώνα, εκ των υστέρων είχαν αναρτήσει χάλκινες ασπίδες και επιγραφές. Το μόνο στοιχείο που υπήρχε στο επιστύλιο ήταν οι σταγόνες, έξι συνήθως, που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως στοιχείο των υπερκείμενων μετοπών.
Στον Παρθενώνα, εκ των υστέρων είχαν αναρτήσει χάλκινες ασπίδες και επιγραφές. Το μόνο στοιχείο που υπήρχε στο επιστύλιο ήταν οι σταγόνες, έξι συνήθως, που θα μπορούσε να θεωρηθεί ως στοιχείο των υπερκείμενων μετοπών.
Τα μέτρα ασφαλείας είναι αυτές τις ώρες δρακόντεια, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη μαζί με το επιτελείο της μελετάνε τα νέα ευρήματα και αναμένονται ανακοινώσεις. Πάντως, στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού διέψευδαν την ύπαρξη επιγραφών.
Τα σενάρια
«Πρόκειται για ένα μνημείο με εξέχοντα χαρακτηριστικά που παραπέμπουν σε διάφορες εποχές και πολιτισμούς. Πρόκειται για ένα κοσμοπολίτικο μνημείο. Όποιος ή όποιοι φιλοξενούνται σ' αυτό -κάτι που θα δείξει η ανασκαφή-, είναι φανερό πως πρέπει να ήταν και οι ίδιοι κοσμοπολίτες».
Η δήλωση αυτή της Λίνας Μενδώνη, γενικής γραμματέως του υπουργείου Πολιτισμού, δίνει τροφή για νέα σενάρια σχετικά με τον ένοικο ή τους ενοίκους του τάφου της Ακρόπολης. Αφενός γιατί δεν αποκλείεται ο τύμβος να περιέχει περισσότερους από έναν νεκρούς και αφετέρου σχετικά με τον… κοσμοπολίτικο χαρακτήρα του μνημείου. Να υπάρχουν δηλαδη «συνθέσεις» πολιτισμών και τεχνοτροπιών στην κατασκευή του εντυπωσιακού αυτού τάφου.
Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, το μνημείο έχει κατασκευαστεί σε μια εποχή όπου μετά τις εκστρατείες του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου έχει ενοποιηθεί ο Ελλαδικός χώρος αλλά και η ελλαδική χερσόνησος με την Ασία και τη Βόρεια Αφρική.
Η τεχνογνωσία θα μπορούσε επομένως να έχει αναμειχθεί με ελληνικά και αραβικά στοιχεία και να έχει δημιουργηθεί ένας τάφος που θα αντιπροσώπευε την κοσμοπολιτίκη κουλτούρα αυτού που τον παρήγγειλε. Ο ένοικος του τάφου θα πρέπει να έχει και ο ίδιος παραστάσεις από άλλες, εκτός της Μακεδονίας, περιοχές, όπως π.χ. στη Νότια Ελλάδα, όπου υπήρχαν Καρυάτιδες ή ακόμη και στην Αίγυπτο για τις γνωστές Σφίγγες.
Αυτά τα χαρακτηριστικά στο τελευταίο τέταρτο του αιώνα, κοντά στο 300 π.Χ. δηλαδή συγκέντρωναν λίγοι άνθρωποι ακι αυτοί δεν ήταν άλλοι από τους άμεσους συνεργάτες του Μ. Αλεξάνδρου, δηλαδή οι συμπολεμιστές του, στρατηγοί και ναύαρχοι.
Η τεχνογνωσία θα μπορούσε επομένως να έχει αναμειχθεί με ελληνικά και αραβικά στοιχεία και να έχει δημιουργηθεί ένας τάφος που θα αντιπροσώπευε την κοσμοπολιτίκη κουλτούρα αυτού που τον παρήγγειλε. Ο ένοικος του τάφου θα πρέπει να έχει και ο ίδιος παραστάσεις από άλλες, εκτός της Μακεδονίας, περιοχές, όπως π.χ. στη Νότια Ελλάδα, όπου υπήρχαν Καρυάτιδες ή ακόμη και στην Αίγυπτο για τις γνωστές Σφίγγες.
Αυτά τα χαρακτηριστικά στο τελευταίο τέταρτο του αιώνα, κοντά στο 300 π.Χ. δηλαδή συγκέντρωναν λίγοι άνθρωποι ακι αυτοί δεν ήταν άλλοι από τους άμεσους συνεργάτες του Μ. Αλεξάνδρου, δηλαδή οι συμπολεμιστές του, στρατηγοί και ναύαρχοι.
Όπως τονίζει το protothema, οι αρχαιολόγοι στην Αμφίπολη έχουν ήδη λύσει το αίνιγμα του τρίτου τοίχου, ο οποίος πιθανότατα φέρει γλυπτή αλλά και ζωγραφική διακόσμηση ακόμη υψηλότερης τεχνικής από όσα έχουν ήδη έρθει στο φως (Σφίγγες, Καρυάτιδες, ρόδακες, πλευρική τοιχοποιία, μωσαϊκά, επιστύλια κ.λπ).
Εάν ισχύει η θεωρία ότι ο στόχος του ανθρώπου που παράγγειλε την κατασκευή του τάφου ήταν να ξεπεράσει σε μεγαλοπρέπεια οποιοδήποτε νεκρικό μνημείο υπήρχε στη μακεδονική επικράτεια ως το τέλος περίπου του 4ου π.Χ. αιώνα, τα αγάλματα και οι παραστάσεις που κοσμούν τον δεύτερο προθάλαμο θα πρέπει να αφήσουν άφωνους ειδικούς και κοινό.
Κρίνοντας από τα ευρήματα της Βεργίνας και αναλόγως του βαθμού στον οποίον έχει φτάσει η φυσική ή εσκεμμένη φθορά του μνημείου, πίσω από τον τρίτο τοίχο, πιθανώς βρίσκονται ακόμη πιο περίτεχνες ανάγλυφες παραστάσεις στις οποίες γίνεται ενδεχομένως σαφής αναφορά στην ταυτότητα του ή των νεκρών «ενοίκων» του τάφου. Στις Αιγές (Βεργίνα) το μάρμαρο και το ελεφαντοστούν, με επιχρωματισμένα μέρη και λεπτομερέστατη καλλιτεχνική εργασία, είχαν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον.
Το πολύχρωμο ίχνος που διακρίνεται μέσα από την οπή στον τρίτο τοίχο δεν αποκλείεται να προσδιορίζει ένα εντυπωσιακό άγαλμα, ακριβώς έξω από την είσοδο στον κεντρικό ταφικό θάλαμο. Ή, ακόμη και μια πιο σύνθετη παράσταση, ζωγραφική ή ανάγλυφη.
Εάν ισχύει η θεωρία ότι ο στόχος του ανθρώπου που παράγγειλε την κατασκευή του τάφου ήταν να ξεπεράσει σε μεγαλοπρέπεια οποιοδήποτε νεκρικό μνημείο υπήρχε στη μακεδονική επικράτεια ως το τέλος περίπου του 4ου π.Χ. αιώνα, τα αγάλματα και οι παραστάσεις που κοσμούν τον δεύτερο προθάλαμο θα πρέπει να αφήσουν άφωνους ειδικούς και κοινό.
Κρίνοντας από τα ευρήματα της Βεργίνας και αναλόγως του βαθμού στον οποίον έχει φτάσει η φυσική ή εσκεμμένη φθορά του μνημείου, πίσω από τον τρίτο τοίχο, πιθανώς βρίσκονται ακόμη πιο περίτεχνες ανάγλυφες παραστάσεις στις οποίες γίνεται ενδεχομένως σαφής αναφορά στην ταυτότητα του ή των νεκρών «ενοίκων» του τάφου. Στις Αιγές (Βεργίνα) το μάρμαρο και το ελεφαντοστούν, με επιχρωματισμένα μέρη και λεπτομερέστατη καλλιτεχνική εργασία, είχαν χρησιμοποιηθεί κατά κόρον.
Το πολύχρωμο ίχνος που διακρίνεται μέσα από την οπή στον τρίτο τοίχο δεν αποκλείεται να προσδιορίζει ένα εντυπωσιακό άγαλμα, ακριβώς έξω από την είσοδο στον κεντρικό ταφικό θάλαμο. Ή, ακόμη και μια πιο σύνθετη παράσταση, ζωγραφική ή ανάγλυφη.
Εν τω μεταξύ, τα εντυπωσιακά ευρήματα προκαλούν όχι μόνο το ελληνικό αλλά και το παγκόσμιο ενδιαφέρον, με τα διεθνή ΜΜΕ να περιμένουν να έρθει στο φως ένα ακόμα κομμάτι που θα προστεθεί στο παζλ της μεγάλης ιστορίας των αρχαίων Μακεδόνων. Μάλιστα η τελευταία είδηση της ανακάλυψης των Καρυάτιδων το περασμένο Σάββατο «ταξίδεψε» από τη Νέα Ζηλανδία μέχρι την Κίνα.
Με το μεγαλειώδες μνημείο δεν θα μπορούσε να μην ασχοληθεί και το «National Geographic» που διερωτάται: «Ποιος είναι θαμμένος στον τάφο της Αμφίπολης;».
Ο Philip Freeman, καθηγητής κλασικών σπουδών στο πανεπιστήμιο Luther College της Αϊόβα μιλώντας στο «National Geographic», στέκεται στην σπουδαιότητα των Καρυάτιδων που πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας και σημειώνει πως δεν έχει ξαναδεί μέχρι τώρα κάτι παρόμοιο σαν και αυτές. «Δεν ξέρω άλλα αγάλματα που να τους μοιάζουν», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Ian Worthington, από την πλευρά του, καθηγητής κλασικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μισούρι και συγγραφέας δύο βιβλίων για τον Μέγα Αλέξανδρο ανέφερε σχετικά στο περιοδικό: «Ο τύμβος είναι ξεκάθαρο σημάδι πλούτου. Το μωσαϊκό και οι λεπτομέρειες μέσα στον τύμβο κόστιζαν αρκετά, επομένως δεν θα μπορούσε να τον φτιάξει ο οποιοσδήποτε».
Για τον Hector Williams, αρχαιολόγο στο British Columbia του Βανκούβερ: «Είναι ένας τεράστιος τάφος και αυτό από μόνο του δείχνει πως φτιάχτηκε για κάποιον πλούσιο και σημαντικό».
Όσο για το το ποιος βρίσκεται στον τάφο, μέχρι στιγμής μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν, καθώς την απάντηση θα τη δώσει μόνο η αρχαιολογική σκαπάνη.
Με το μεγαλειώδες μνημείο δεν θα μπορούσε να μην ασχοληθεί και το «National Geographic» που διερωτάται: «Ποιος είναι θαμμένος στον τάφο της Αμφίπολης;».
Ο Philip Freeman, καθηγητής κλασικών σπουδών στο πανεπιστήμιο Luther College της Αϊόβα μιλώντας στο «National Geographic», στέκεται στην σπουδαιότητα των Καρυάτιδων που πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας και σημειώνει πως δεν έχει ξαναδεί μέχρι τώρα κάτι παρόμοιο σαν και αυτές. «Δεν ξέρω άλλα αγάλματα που να τους μοιάζουν», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Ian Worthington, από την πλευρά του, καθηγητής κλασικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μισούρι και συγγραφέας δύο βιβλίων για τον Μέγα Αλέξανδρο ανέφερε σχετικά στο περιοδικό: «Ο τύμβος είναι ξεκάθαρο σημάδι πλούτου. Το μωσαϊκό και οι λεπτομέρειες μέσα στον τύμβο κόστιζαν αρκετά, επομένως δεν θα μπορούσε να τον φτιάξει ο οποιοσδήποτε».
Για τον Hector Williams, αρχαιολόγο στο British Columbia του Βανκούβερ: «Είναι ένας τεράστιος τάφος και αυτό από μόνο του δείχνει πως φτιάχτηκε για κάποιον πλούσιο και σημαντικό».
Όσο για το το ποιος βρίσκεται στον τάφο, μέχρι στιγμής μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν, καθώς την απάντηση θα τη δώσει μόνο η αρχαιολογική σκαπάνη.
Η αναπαράσταση
Εκπληκτοι έμειναν όλοι οι Ελληνες και οι ξένοι από την αναπαράσταση του τάφου της Αμφίπολης. Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο η αξομετρική σχεδιαστική αναπαράσταση έγινε από τον αρχιτέκτονα του υπουργείου Πολιτισμού και μέλος της ανασκαφικής ομάδας της Κατερίνας Περιστέρη, Μιχάλη Λεφαντζή.
O κ. Λεφαντζής αποτελεί μέλος της κλειστής επιστημονικής ομάδας των 12 με επικεφαλής την Κατερίνα Περιστέρη που κάνουν τις ανασκαφές στον τάφο της Αμφίπολης και μάλιστα πρόκειται για έναν από τους νέους συνεργάτες της αρχαιολόγου. Η επικεφαλής των αρχαιολογικών ερευνών γνώριζε για τις επιστημονικές περγαμηνές του κ. Λεφαντζή και ζήτησε την συνδρομή του όταν χρειαζόταν κάποιες πιστοποιήσεις στην πορεία των ανασκαφών. Η βοήθειά του, μάλιστα, υπήρξε πολύτιμη, καθώς ήταν ο πρώτος που εκτίμησε πως ο Λέων της Αμφίπολης ήταν συνδεδεμένος με το ταφικό μνημείο στον λόφο Καστά.
Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ και διδάκτορας του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται ως αρχιτέκτων -μελετητής στη Επιτροπή Νότιας Κλιτύος Ακροπόλεως, ενώ είναι μέλος της αποστολής τεχνικών που εκπονεί τη φωτογραμμετρική και αρχιτεκτονική αποτύπωση και τεκμηρίωση του μνημείου του Πανίερου Ναού της Αναστάσεως στην Ιερουσαλήμ. Εχει ακόμη εργαστεί στη συντήρηση του Ιερού Ναού του Αγίου Νικολάου της Οχιάς, στην περιοχή της Μέσα Μάνης, αλλά και στην αποκατάσταση του κτιρίου της Κίνησης Λιμένος στον Ναύσταθμο Σαλαμίνος και στη μελέτη αποκατάστασης του παλιού υπουργείου Ναυτικών -οικίας Σκυλίτση. Παράλληλα, συμμετείχε σε αρκετά ερευνητικά προγράμματα ελληνικών πανεπιστημίων και δίδαξε σε σεμινάρια, οργανωμένα κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
ΠΗΓΗ:http://www.imerisia.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου