Κυριακή 15 Μαρτίου 2015

Το αδύναμο ευρώ «σύμμαχος» για εξαγωγές και τουρισμό

Το αδύναμο ευρώ «σύμμαχος» για εξαγωγές και τουρισμό

«Αέρα αισιοδοξίας» στον εξαγωγικό κόσμο φέρνει η υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου, καθώς δημιουργεί βάσιμες ελπίδες για περαιτέρω τόνωση των εξαγωγών στις χώρες εκτός Ευρωζώνης. Μέχρι προσφατα το «σκληρό» ευρωπαϊκό νόμισμα εμπόδιζε σημαντικά την προσπάθεια των εξαγωγέων να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να επεκτείνουν την παρουσία τους σε νέες και πολλά υποσχόμενες αγορές, καθώς πιέζε προς τα πάνω τις τιμές των ελληνικών προϊόντων.

Η πτώση του ευρώ ανοίγει τον δρόμο για την αποκλιμάκωση των τιμών, καθιστώντας και πάλι την ελληνική παραγωγή ελκυστική σε εμπόρους και ξένους καταναλωτές, οι οποίοι, πέραν όλων των άλλων, έχουν κίνητρο να τα επιλέξουν έναντι των ανταγωνιστών.
Το αδύναμο ευρώ «σύμμαχος» για εξαγωγές και τουρισμό
«Εκτός από το υψηλό κόστος ενέργειας, το εμπάργκο της Ρωσίας και την έλλειψη ρευστότητας, είχαμε να αντιμετωπίσουμε τα υψηλά επίπεδα της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου αλλά και άλλων διεθνών νομισμάτων. Βλέπουμε με μεγάλη ανακούφιση την κάμψη του, καθώς βγάζει από πάνω μας ένα μεγάλο βραχνά», επισημαίνει χαρακτηριστικά άνθρωπος από τον χώρο των εξαγωγών, ενώ ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων θεωρεί πως η χαλάρωση της ισοτιμίας του ευρώ μπορεί να προσδώσει μια νέα δυναμική στις εξαγωγές της χώρας, σε σημείο τέτοιο «ώστε να μπορούμε να μιλάμε για νέο ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας το 2015».
Πέρα από την Τουρκία, η οποία είναι πλέον με διαφορά ο κορυφαίος προορισμός των ελληνικών εξαγωγών, προσδοκίες υπάρχουν για την περιοχή της Μέσης Ανατολης και της Βόρειας Αφρικής, των χωρών της Λατινικής Αμερικής, της Κίνας, των ΗΠΑ και της Αυστραλίας. Χαμηλότερα τίθεται ο πήχυς για τη Ρωσία, η οποία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα εξαιτίας της διολίσθησης του ρωσικού νομίσματος σε ανησυχητικά επίπεδα, αλλά και του εμπάργκο που έχει επιβάλει σε ευρωπαϊκά προϊόντα ως «αντίποινα» στις κυρώσεις της Δύσης με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δοθεί στις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, οι οποίες απορροφούν ένα σημαντικό κομμάτι (14%) των ελληνικών εξαγωγών, ενώ προσπάθειες θα καταβληθούν και στην Κίνα, όπου παρά την κάμψη (-33,4% πέρυσι) υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης των εξαγωγών ειδικά στον τομέα των τροφίμων. Το «έδαφος» είναι αρκετά γόνιμο. Βέβαια, το μεγάλο πρόβλημα στην προκειμένη περίπτωση είναι οι αντιγραφές προϊόντων και οι παράνομες απομιμήσεις, οι οποίες υπονομεύουν την ανάπτυξη των αυθεντικών και για πολλούς επιχειρηματίες αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την επέκταση των εργασιών τους στην κινέζικη αγορά.
Τόνωση της ρευστότητας
Απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να εκμεταλλευτεί η χώρα στο έπακρον τη μοναδική ευκαιρία που δημιουργεί η υποτίμηση του ευρώ και να εισρεύσει στα ταμεία του κράτους περισσότερο συνάλλαγμα είναι να στηριχθούν οι Έλληνες εξαγωγείς με επιπλέον ρευστότητα -η οποία αρχίζει και πάλι να σπανίζει- και να διευκολυνθεί το έργο τους μέσα από την ελάφρυνση του ενεργειακού κόστους και την άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων.
Τομές επίσης, σύμφωνα με τους εξαγωγείς, θα πρέπει να γίνουν στο φορολογικό πλαίσιο και τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας, ενώ θεωρούν αναγκαία την υιοθέτηση μιας πιο επιθετικής προώθησης-προβολής των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό: με σύγχρονους τρόπους marketing και δικτύωσης, που στόχο θα έχουν την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των εμπορικών εταίρων και αύξηση της προστιθέμενης αξίας των εξαγωγών. Υπογραμμίζουν τέλος ότι πρέπει να ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και των διαδικασιών εξωτερικού εμπορίου, προκειμένου να απελευθερωθεί παραγωγικό και επενδυτικό δυναμικό, που θα οδηγήσει σε αύξηση εξαγωγών κατά 30%.
Το μάθημα από το ρωσικό εμπάργκο
«Κλειδί» η διαφοροποίηση των προορισμών
Το ρώσικο εμπάργκο και γενικότερα η κρίση στη Ρωσία επανέφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για μεγαλύτερη διασπορά και διαφοροποίηση των εξαγωγικών προορισμών. Η δραματική μείωση στις εξαγωγές της ελληνικής γούνας (περίπου 60%) θα μπορούσε να είχε περιοριστεί εάν υπάρχε λιγότερη εξάρτηση από τη ρωσική αγορά, και υπήρχαν οι εναλλακτικές λύσεις για να διοχετευθεί η αδιάθετη παραγωγή. Βέβαια, η διαφοροποίηση και ο επιμερισμός του ρίσκου δεν είναι εύκολη υπόθεση. Όπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Κυριάκος Λουφάκης «η διαφοροποίηση των εξαγωγικών προορισμών, παρότι παραμένει ζητούμενο χρειάζεται μακροπρόθεσμη προσπάθεια για να αποφέρει αποτελέσματα, με αρωγό την πολιτεία».
Σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει να εφαρμοστεί μια πολιτική που θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να διαφοροποιήσουν τον προορισμό των εξαγωγών τους, ούτως ώστε να υπάρχουν νέες αγορές, αλλά και να αναδιοργανωθούν οι υπηρεσίες και να μην παρεμβάλλονται εμπόδια λόγω της ελληνικής γραφειοκρατίας. Όπως είπε, η πολιτική αυτή θα πρέπει να σχεδιαστεί από την αρχή και ενδεικτικά ανέφερε ότι θα μπορούσε να περιλαμβάνει την οικονομική στήριξη ελληνικών clusters σε διάφορα προϊόντα (π.χ., στα οπωροκηπευτικά) ώστε αυτά να διευκολύνονται για να κάνουν κοινές ενέργειες προβολής σε αγορές-στόχους.
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
ΠΗΓΗ:imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :