Κυριακή 26 Ιουλίου 2015

Το 2020 η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα Πάτρα - Πύργος

Το 2020 η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα Πάτρα - Πύργος

Το 2020 αναμένεται να είναι έτοιμο το πρώτο τμήμα της Δυτικής Ολυμπίας Οδού που αφορά τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα - Πύργος, με τα έργα να απαιτούν διάρκεια 3,5 ετών από τη στιγμή της υπογραφής.
Οι προκηρύξεις αναμένονται εντός του καλοκαιριού, με τους διαγωνισμούς να ξεκινούν πρακτικά το ερχόμενο φθινόπωρο, βάζοντας μπρος στα έργα στο διάστημα του πρώτου εξαμήνου του 2016.
Το έργο του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος είναι ουσιαστικά η πρώτη μεγάλη μάχη του υπουργείου Υποδομών στη Βουλή, καθώς έχει δεχθεί σωρεία ερωτήσεων από όλα τα κόμματα. Μάλιστα, η επιλογή της ακύρωσης και επαναδημοπράτησης με διαίρεση των εργολαβιών σε 8-9 τμήματα χαρακτηρίζεται ως κίνηση υψηλού ρίσκου, καθώς σε περίπτωση αποτυχίας θα υπάρξει παρόμοια κατάσταση με τα έργα του Άκτιο - Αμβρακία (καθυστέρηση δύο ετών και προβλέπεται η ολοκλήρωση σε συνολική καθυστέρηση πέντε και πλέον ετών).
Μετά και τον πρόσφατο ανασχηματισμό αναμένεται να ξεκινήσουν οι δημοπρατήσεις του πρώτου Δυτικού Τμήματος της Ολυμπίας Οδού, καθώς το επίσημο χρονοδιάγραμμα δεν τηρήθηκε (οι διαγωνισμοί θα ξεκινούσαν τέλη Ιουνίου αρχές Ιουλίου) λόγω των δραματικών πολιτικών εξελίξεων.
Το 2020 η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα Πάτρα - Πύργος
Οι σχετικές διαδικασίες προετοιμασίας των νέων διαγωνισμών έχουν ήδη δρομολογηθεί με εντολές της πολιτικής ηγεσίας από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, ώστε το έργο να προωθηθεί σε νέες υγιείς βάσεις, με διαφάνεια, προστασία του δημόσιου συμφέροντος και αναπτυξιακό όφελος της χώρας και των τοπικών κοινωνιών. Ωστόσο, μετά από μήνες, η προετοιμασία των διαγωνισμών παραμένει ακόμα στα χαρτιά. Πρόθεση της πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης και του υπουργείου ήταν να σταματήσει η συσσώρευση των έργων σε λίγους, όπως τόνιζε ο κ. Σπίρτζης, υπογραμμίζοντας ότι γι' αυτό τον λόγο προωθούνται τμηματικές διαγωνιστικές διαδικασίες, ο τελικός αριθμός των οποίων αποτελεί αντικείμενο της σχετικής μελέτης και προετοιμασίας των υπηρεσιών του υπουργείου.
Μάλιστα, όπως σημείωνε ο υπουργός, οι νέες δημοπρασίες σε κάθε περίπτωση θα εξελιχθούν παράλληλα για το σύνολο του έργου και κατά τρόπο που θα διασφαλίζεται σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και συμμετοχής στους διαγωνισμούς όσο το δυνατόν περισσότερων -και όχι μόνον λίγων- εργοληπτικών. Επίσης, θα διασφαλιστεί η πιο αποτελεσματική οικονομικά, κατασκευαστικά και χρονικά, λύση υλοποίησης του έργου.
Καθυστερήσεις...
Με την επιλογή της νέας διαγωνιστικής διαδικασίας, όπως υπογραμμίστηκε από τον υπουργό, δεν θα υπάρχουν καθυστερήσεις, σε σχέση με τον χρόνο ολοκλήρωσης του προηγούμενου διαγωνισμού, μιας και ακόμη να γινόταν ο διαγωνισμός στις 31 Μαρτίου 2015, οι οικονομικές προσφορές του διαγωνισμού θα ανοίγονταν μετά την οριστική ένταξη του έργου στο ΣΕΣ τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο του 2015.
Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε προς τους εκπροσώπους της Δυτικής Ελλάδας ότι ο σχετικός διαγωνισμός, ο οποίος έπειτα από συνεχείς αναβολές διάρκειας άνω του ενός έτους, που είχε αναγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση για τις 31 Μαρτίου 2015, ακυρώθηκε από το υπουργείο ακριβώς για να γίνει δυνατή η υλοποίηση του έργου.
Η ακύρωση του προβληματικού διαγωνισμού ήταν αναγκαία προϋπόθεση, προκειμένου να γίνει νέα δημοπράτηση του έργου, με έλεγχο πεπραγμένων και προκήρυξη νέας διαγωνιστικής διαδικασίας το αμέσως προσεχές διάστημα, σε υγιείς βάσεις όπως τόνιζε ο κ. Σπίρτζης, εξηγώντας ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού ήταν προβληματική και διάτρητη. Οδηγούσε, όπως ανέφερε, με απόλυτη βεβαιότητα σε δικαστικές διαμάχες, διεκδικήσεις εις βάρος του Δημοσίου, χρονικές υπερβάσεις και κατασκευαστικές εμπλοκές έως και την τελική ματαίωση του έργου.
Χρηματοδότηση
Ειδικότερα με τον προηγούμενο διαγωνισμό δεν ήταν εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση του έργου, διότι το έργο είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, χωρίς όμως να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι.
Παράλληλα, δεν είχε εγκριθεί η χρηματοδότηση του έργου από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (ΣΕΣ), πράγμα που θα κάνει το επόμενο διάστημα η νέα κυβέρνηση, διασφαλίζοντας την υλοποίησή του. Υπήρχε θέμα νομιμότητας του διαγωνισμού λόγω της μη εφαρμογής του «νόμου Χατζηδάκη» για τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, καθώς δεν έχει εκδοθεί το δευτερογενές δίκαιο που προβλεπόταν, με αποτέλεσμα να παραλύσει το σύστημα δημοπρασιών σε όλο τον δημόσιο τομέα. Αυτό δεν επέτρεπε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού εντός των ημερομηνιών που είχαν τεθεί. Ο υπουργός τόνισε ακόμη ότι παράλληλα με την προώθηση του έργου γίνεται έλεγχος πεπραγμένων, όσον αφορά τον προϋπολογισμό, τις μελέτες και τον τρόπο δημοπράτησης του έργου.
ΣΗΜΕΙΑ-ΣΤΑΘΜΟΙ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το χρονικό της Πατρών - Πύργου
  • 2007: Εντάχθηκε - ψηφίστηκε στη Βουλή η κατασκευή του στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα.
  • 2010: Σταμάτησαν τα μεγάλα οδικά έργα - Ολυμπία - Ιόνια Οδός και ξεκινά η επανεκκίνηση για το σύνολο του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου.
  • 2011 - 2012: Το Συμβούλιο της Επικρατείας απέρριψε τις προσφυγές των φορέων και κατοίκων της περιοχής για ανατολική χάραξη, νότια της Πάτρας και άνοιξε ο δρόμος καταβολής των απαλλοτριώσεων.
  • 2013 (Δεκέμβριος): Ψηφίστηκε στη Βουλή ο διαχωρισμός του τμήματος από τη σύμβαση παραχώρησης και αποφασίστηκε η κατασκευή των τμημάτων Πάτρα - Πύργος και Καλό Νερό - Τσακώνα με δημόσια δαπάνη (εθνικοί και Ευρωπαϊκοί πόροι) και με χρόνο κατασκευής τον ίδιο με Πάτρα - Κόρινθος).
  • 2014 (Ιούλιος): Σύνδεσή της με τους αναπτυξιακούς πόλους - ΒΙΠΕ - Αεροδρόμιο Αράξου - Κυλλήνη - Αρχαία Ολυμπία - Κατάκολο και τη μετατόπιση σημείων διοδίων.
  • 2014 (Σεπτέμβριος): Προκηρύχθηκε από το υπουργείο Υποδομών με ημερομηνία κατάθεσης προσφορών -> 25/01/2015 και με υποσημείωση: Να μην ανοιχθούν οι οικονομικές προσφορές πριν την οριστική έγκριση του φακέλου μεγάλου έργου στην Ε.Ε. Επιλέχθηκε η μέθοδος αυτή για να γλιτώσουν χρόνο από τις πολυδαίδαλες γραφειοκρατικές διαδικασίες - ολοκλήρωση των διαδικασιών. Παράλληλα ξεκίνησαν οι διαδικασίες για ένταξη στο Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
  • 2014 (Δεκέμβριος): Εγκρίθηκε από την Ε.Ε. το επιχειρησιακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών που προβλέπει ρητά την ένταξη και την υλοποίηση των έργων Πάτρα - Πύργος και Καλό Νερό - Τσακώνα.
Του Κοσμά Ζακυνθινού
kzakinthinos@pegasus.gr

ΠΗΓΗ:imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :