Ολα τα χρώματα της Ιριδος αποτυπώνονται με μοναδική ευκρίνεια στα πλούσια πετρώματα και τις παραλίες της. Η Μήλος είναι μια απέραντη, πολύχρωμη «γκαλερί» και ένα τεράστιο υπαίθριο μουσείο, αφιερωμένο στη Μάνα-Γη.
Στη Μήλο, η Φύση, σε ρόλο καλλιτέχνη που βρίσκεται σε καλλιτεχνική έξαρση, δανείζεται τεχνικές dripping, κατευθείαν από το εργαστήρι του Jackson Pollock, ενώ σε ό,τι αφορά σχήματα, σχέδια και φόρμες καταφεύγει στην, ποτισμένη με αψέντι, φαντασία του Antoni Gaudi. Είναι τόσο εκτυφλωτική η ομορφιά της Μήλου, που πολλές φορές κουράζει τα μάτια!
Γιατί το νησί έχει πολύ περισσότερα απ' όσα περιμένει κάποιος από ένα Κυκλαδονήσι, έστω και σε XS «νούμερα». Και λίμνη έχει, και λιμνοθάλασσα έχει, έστω και μικρές. Και ποταμάκια και ένα μικρό Γκραν Κάνιον, έστω και λιλιπούτεια. Και προσομοίωση της Σελήνης και αντίγραφο του πλανήτη Αρη, έστω και σε μινιατούρα
Η Μήλος μπορεί να προσφέρει αμέτρητες συγκινήσεις, αρκεί ο ταξιδιώτης να δείξει διάθεση για μια βαθύτερη γνωριμία μαζί της. Για να συμβεί αυτό θα χρειαστεί κάθε μέσο, χερσαίο και θαλάσσιο, πολλή σκόνη σε έναν λαβύρινθο από χωματόδρομους και πολύ περπάτημα σε κατσάβραχα.
Θα χρειαστεί πολύ ψάξιμο στην επιφάνεια και ενίοτε κάτω από αυτή. Κυρίως όμως θα χρειαστεί βαθιά γνωριμία με τους Μηλιούς, αυτούς τους εργατικούς, πεισματάρηδες, αλλά πάντα κεφάτους και χωρατατζήδες ανθρώπους. Αυτοί θα αναλάβουν να μεταμορφώσουν τον επισκέπτη από θεατή, που απλώς προσλαμβάνει εντυπωσιακές εικόνες, σε κοινωνό της Μηλέικης ιδιοσυγκρασίας.
Πριν από την ιστορία
Η Μήλος βρίσκεται στην καρδιά του ηφαιστειακού τόξου που διατρέχει το Νότιο Αιγαίο. Στα ηφαίστεια οφείλει την ύπαρξή της και τον μετέπειτα πλούτο της. Πριν από εκατομμύρια χρόνια, τόνοι λάβας που ξεχύθηκαν από τα έγκατα της Γης και ψύχθηκαν απότομα παίρνοντας αλλόκοτα σχήματα και χρώματα, δημιούργησαν το γοητευτικό γεωλογικό «παράδοξο» της Μήλου.
Η εμπορεία του, στα πέρατα του τότε γνωστού κόσμου, έφερε ευημερία και κατέστησε τη Μήλο προπύργιο του Πρωτοκυκλαδικού πολιτισμού. Ιχνη αυτής της εποχής διακρίνουμε σήμερα στους προϊστορικούς οικισμούς της Φυλάκωπης, τέσσερις τον αριθμό, ο ένας πάνω στον άλλο!
Οταν η Προϊστορία έγινε Ιστορία, στα αρχαία και τα ρωμαϊκά χρόνια, η Μήλος δεν απώλεσε τη σημασία της. Το βλέπουμε στα ερείπια της αρχαίας πόλης πάνω από το Κλήμα, στο μαρμάρινο αρχαίο θέατρο, το βλέπει ο κόσμος όλος στο Λούβρο και την Αφροδίτη της.
Δεν ήταν όμως όλα ρόδινα στη μακραίωνη ιστορία της. Μελανή σελίδα, όχι τόσο για την ίδια, αλλά πίσσα-μαύρη για την ιστορία της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, η ισοπέδωσή της από τους ισχυρούς της εποχής. Ο λόγος; Οι Μηλιοί είχαν επιλέξει την ουδετερότητα κατά τη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου, οι Αθηναίοι τους ήθελαν συμμάχους «με το στανιό» και κατέληξαν να ισοπεδώσουν «δημοκρατικά» το νησί.
Τα γραπτά του Θουκυδίδη που εξιστορούν το θλιβερό γεγονός, παραμένουν, ακόμα και σήμερα, δριμύ «κατηγορώ» εναντίον των «ισχυρών» και συγκινητική συνηγορία υπέρ «αδυνάτων».
Οι οικισμοί του ονείρου
Ο ταξιδιώτης «συστήνεται» με το νησί, μέσω του Αδάμαντα, ο οποίος βρίσκεται στην καρδιά ενός από τα μεγαλύτερα φυσικά λιμάνια της Μεσογείου που δεν είναι άλλο από τον κόλπο της Μήλου.
Σχετικά νέος οικισμός, θεμελιώθηκε το 1824 από Σφακιανούς πρόσφυγες που κατέφθασαν κυνηγημένοι από τους Τούρκους του Χουσεΐν Μπέη και τους Αιγύπτιους του Μεχμέτ Αλή. Δεν είναι ο ομορφότερος του νησιού, μόνο στο κέντρο του και στις τρεις εκκλησίες του, διατηρεί αναλλοίωτο το κυκλαδίτικο χρώμα, είναι όμως το επίκεντρο της οικονομικής και εμπορικής κίνησης.
Διαθέτει και την πιο έντονη νυχτερινή ζωή, για όσους ενδιαφέρονται. Ο άλλος τουριστικός πόλος είναι τα Πολλώνια, στο βορειοανατολικό άκρο του νησιού, ακριβώς απέναντι από την Κίμωλο, όπου θα βρείτε μερικά από τα καλύτερα καταλύματα και εστιατόρια της Μήλου. Το παραθαλάσσιο χωριό, διατηρεί ακέραιη τη γραφικότητά του, παρά την τουριστική ανάπτυξη.
Ανεβαίνοντας ψηλότερα με κατεύθυνση την Πλάκα, συναντούμε τους οικισμούς της «ενδοχώρας». Τριοβάσαλος, Πέρα Τριοβάσαλος, Πλάκες, Τρυπητή, τείνουν να ενωθούν μεταξύ τους, αλλά και με την «πρωτεύουσα». Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η Τρυπητή, όνομα και πράμα, με το «κούφιο» έδαφος, τους ανεμόμυλους, τα γραφικά σοκάκια, τα ωραία μεζεδοπωλεία και την εξαιρετική θέα.
Ομως από όλους αυτούς τους οικισμούς, ο ομορφότερος είναι αναμφισβήτητα η Πλάκα, μια χαρακτηριστική κυκλαδίτικη «Χώρα», στεφανωμένη από το παλιό Κάστρο. Παραδομένη στην κυριαρχία του λευκού, συναρπάζει με τα υπέροχα στενά σοκάκια, τα καλόγουστα μαγαζιά και τα εξαιρετικά εστιατόριά της.
Το πιο δυνατό της σημείο είναι η προνομιακή της θέση. Μοιάζει να εποπτεύει ολόκληρο τον κόλπο και την είσοδό του. Το καλύτερο «παρατηρητήριο» είναι τα «Μάρμαρα», ο περίβολος της εκκλησίας της Γέννησης της Θεοτόκου ή Κορφιάτισσας.
Οσο και αν η απόστασή της από τη θάλασσα δεν δικαιολογεί κάτι τέτοιο, η Πλάκα και το Κάστρο αποτελούσαν τη βάση των θαλασσινών του νησιού, που αναζητούσαν προστασία από τους πειρατές.
Εξυπηρετούσε όμως και έναν άλλο σκοπό. Από εδώ μπορούσαν να βλέπουν τα ξένα καράβια οι περίφημοι και χρυσοπληρωμένοι Μηλιοί «πιλότοι» (πλοηγοί) που αναλάμβαναν να καθοδηγήσουν με απόλυτη ακρίβεια, όποιον τους το ζητούσε σε κάθε γωνιά της Μεσογείου, μέχρι και τη Μαύρη Θάλασσα σε μια εποχή που τα ραντάρ και τα GPS δεν ήταν καν επιστημονική φαντασία.
Δεκαπέντε λεπτά ανάβασης θα σας οδηγήσουν στην κορυφή του Κάστρου, στη Μέσα Παναγιά. Αξίζουν τον κόπο. Από εδώ θα απολαύσετε ένα από τα πιο θεαματικά ηλιοβασιλέματα του Αιγαίου με τη Θαλασσίτρα σε πρώτο πλάνο.
Μετρώντας παραλίες
Μετράς και ξαναμετράς και κάθε φορά βγάζεις άλλον αριθμό. Αλλοι τις βγάζουν 60, άλλοι 72, κάποιοι φτάνουν στο 85! Οσες και να 'ναι, οι παραλίες της Μήλου είναι πολλές, πανέμορφες και για κάθε γούστο.
Οσοι προτιμούν μεγάλες αμμουδερές παραλίες θα επιλέξουν μεταξύ Πλάθιενας, Αγίας Κυριακής, Βουδιών και Χιβαδολίμνης. Οσοι θέλουν να συνδυάσουν το μπάνιο τους με καλές ταβέρνες και ένα ταξιδάκι-αστραπή στην Κίμωλο, επιλέγουν τα Πολλώνια.
Οι πιο «κοσμικοί» πάνε στον Προβατά. Οσοι θέλουν πίσω τους πελώρια κάθετα βράχια σε κάθε πιθανό χρωματικό συνδυασμό, πηγαίνουν στο Παλιοχώρι και τη Φυριπλάκα. Αυτοί που θέλουν να κολυμπήσουν μέσα στις θαλάσσιες σπηλιές του Κλέφτικου και της Συκιάς, θα πρέπει να πάρουν τα καραβάκια από τον Αδάμαντα. Η πρόσβαση από ξηράς είναι πολύ δύσκολη και επικίνδυνη.
Οσοι αγαπούν τη μοναξιά και θέλουν μια παραλία για πάρτη τους, ακόμα και μες στον Αύγουστο, θα πρέπει να πάρουν τους χωματόδρομους προς την «άγρια» δυτική πλευρά του νησιού. Στα Αγκάθια, ένα ποταμάκι προσπαθεί να φτάσει στη θάλασσα.
Υπαίθριοι θησαυροί
Η Μήλος είναι ένα τεράστιο γεωλογικό πάρκο, ένα ανοιχτό μουσείο, αλλά και ένα γιγάντιο εργαστήριο όπου κάποιο «πείραμα» μοιάζει να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Η Μήλος είναι ένα τεράστιο γεωλογικό πάρκο, ένα ανοιχτό μουσείο, αλλά και ένα γιγάντιο εργαστήριο όπου κάποιο «πείραμα» μοιάζει να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Το σώμα της Μήλου, πληγωμένο, διάτρητο από αμέτρητες στοές παλιών και νέων ορυχείων, είναι το ανοιχτό «βιβλίο» όπου γράφεται η ιστορία της.
Στα λατομεία πάνω από την Αγία Ειρήνη στο βορειοανατολικό τμήμα του νησιού το θέαμα είναι άκρως εντυπωσιακό. «Εξωγήινο» τοπίο, γιγάντια «αμφιθέατρα» με μικρές πράσινες λίμνες στο βάθος, θα μπορούσαν να είναι χώρος προσγείωσης διαστημόπλοιων σε ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα εγκαταλειμμένα ορυχεία του νησιού, όπως τα Θειωρυχεία στην περιοχή Παλιόρεμα. Επαψαν να λειτουργούν το 1958 και προσφέρουν εκπληκτικές εικόνες, με τα εκτροχιασμένα βαγονέτα, τις σκουριασμένες ράγες και τα ημιερειπωμένα κτίρια να θυμίζουν χωριό-φάντασμα της «Αγριας Δύσης» μετά την κάθετη πτώση του «πυρετού του χρυσού».
Τα περίφημα «Σύρματα»
Αν εξαιρέσει κανείς το πολύχρωμο και συναρπαστικό «ανάγλυφό» της, η πιο χαρακτηριστική εικόνα της Μήλου είναι κάποια ψαροχώρια (που δεν είναι ακριβώς χωριά), που αποτελούνται από κάποια μικροσκοπικά σπιτάκια (που δεν είναι ακριβώς σπίτια).
Καθένα από τα μεγάλα χωριά της ενδοχώρας έχει το «επίνειό» του, ένα μικρό παραδοσιακό αιγαιοπελαγίτικο οικισμό, που αποτελεί χώρο φύλαξης για τις βάρκες των ψαράδων τον χειμώνα, αλλά και θερινό καταφύγιο χαλάρωσης και γαλήνης για τους ίδιους του κατοίκους, οι οποίοι στριμώχνουν σε περιορισμένο χώρο, ένα κρεβάτι, ένα τραπέζι, δυο καρέκλες και ένα κουζινάκι. Ετοιμη η «βιλίτσα»!
Όταν είναι δίπατα ο κάτω χώρος χρησιμοποιείται για να συρθούν μέσα τα καΐκια, εξ ου και η ονομασία «Σύρματα». Κάποιοι λένε ότι η ονομασία μπορεί να προέρχεται και από το συνωμοτικό «Σύρμααα!», καθώς η κατασκευή τους έγινε παράνομα ή, τέλος πάντων, με τις επίσημες Αρχές να κάνουν τα στραβά μάτια. Ορθώς έπραξαν!
Λιγότερο εντυπωσιακοί, λιγότερο πολύχρωμοι, μικρότεροι, αλλά πιο «ζεστοί» είναι οι άλλοι οικισμοί με «σύρματα» που έχουν στηθεί σε κλειστούς κολπίσκους.
Η φήμη ότι οι «γκουρού» της μίνιμαλ αισθητικής, designers, σχεδιαστές και αρχιτέκτονες, έσκισαν τα πτυχία τους μπροστά σε αυτό το θέαμα, ελέγχεται για την ακρίβειά της, αλλά θα μπορούσε να είναι πέρα για πέρα αληθινή!
Κείμενο-φωτογραφίες: Ηρακλής Μήλας
ΠΗΓΗ:thetravelbook.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου