Στις... ράγες θα κινηθεί το μέλλον της χώρας για την επόμενη δεκαετία. Στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών 2014 - 2025 τα σιδηροδρομικά έργα θα πάρουν τη σκυτάλη στα μεγάλα έργα και θα ανατρέψουν την εικόνα που υπάρχει σήμερα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Τα ιδιωτικά κεφάλαια είτε μέσω ΣΔΙΤ είτε μέσω νέων επενδύσεων και ιδιωτικών εταιρειών που θα χρησιμοποιούν το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελούν το βασικό μοχλό ανάπτυξης του ελληνικού σιδηροδρόμου σύμφωνα με το στρατηγικό πλαίσιο που προωθείται.
Την ίδια στιγμή, η ΕΡΓΟΣΕ έχει δρομολογήσει έργα πάνω από 700 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του δικτύου σε Θράκη και Μακεδονία, προκειμένου ο σιδηρόδρομος να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις σιδηροδρομικές μεταφορές προς την Ασία και Τουρκία και προς την Ευρώπη.
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη που είναι και το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο με κόστος 740 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση του Προαστιακού της Αθήνας με επεκτάσεις σε Λαύριο και Ραφήνα, αλλά και η ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης περιλαμβάνονται στη λίστα με τα έργα που θα κατασκευαστούν.
Παράλληλα προωθούνται η αναβάθμιση και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Στρυμόνας - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, η ηλεκτροκίνηση στη Θεσσαλία (Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα - Βόλος), η σύνδεση με τα σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας αλλά και το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο.
Η κύρια επιδίωξη στον σιδηροδρομικό τομέα παραμένει ο εκσυγχρονισμός και βελτίωση του άξονα ΠΑΘΕ/Π που αποτελεί και το τμήμα του ελληνικού σιδηροδρόμου που εντάσσεται στο Έργο Προτεραιότητας «Σιδηροδρομικός άξονας Αθήνα - Σόφια - Βουδαπέστη - Βιέννη - Πράγα - Δρέσδη» και συνδέει τους λιμένες του Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Κωστάντζας με την κεντρική Ευρώπη. Οι βασικές παρεμβάσεις αφορούν:
1 Την ολοκλήρωση του κορμού του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας (άξονας ΠΑΘΕ/Π) σε διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή υψηλών ταχυτήτων με σύγχρονη σηματοδότηση / τηλεδιοίκηση και τηλεπικοινωνίες και κατά το δυνατόν επέκταση λοιπών υποδομών με στόχο την ανάπτυξη «δικτύου». Εδώ έχει επικεντρωθεί και ο κύριος όγκος των επενδύσεων του παρελθόντος, τα υπό εξέλιξη έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν και περιλαμβάνουν τόσο έργα υποδομής / επιδομής στο ορεινό τμήμα Τιθορέα - Δομοκός και στο τμήμα Αίγιο (Ροδοδάφνη) - Ρίο (Πάτρας) όσο και έργα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης τόσο στα προαναφερθέντα τμήματα όσο και κατά μήκος του υπολοίπου άξονα. Παράλληλα προωθείται η υλοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμπάκα - Κοζάνη ώστε να προωθηθεί ο σχηματισμός σιδηροδρομικού δικτύου και περιλαμβάνονται δράσεις αναβάθμισης / συντήρησης του δικτύου ΔΕΔ-Μ σε εντοπισμένα τμήματα.
2 Την ολοκλήρωση και ανάπτυξη προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου και εξυπηρέτησης μητροπολιτικών περιοχών στην Αττική και Θεσσαλονίκη. Οι επενδύσεις που περιλαμβάνονται στον τομέα αυτό για την περιοχή της Αττικής είναι η προαστιακή γραμμή Κορωπί - Λαύριο και η σύνδεση με τη Ραφήνα, η βελτίωση / εκσυγχρονισμός του κεντρικού σιδηροδρομικού διαδρόμου Πειραιάς - Τρεις Γέφυρες -Αχαρνές και ο προαστιακός Θεσσαλονίκης.
3 Τις επενδύσεις με έμφαση στην εμπορευματική μεταφορά και με ορθολογική επέκταση δικτύου σε περιοχές πλησίον των κυρίων αξόνων που σήμερα δεν εξυπηρετούνται (έμφαση στις βιομηχανικές συνδέσεις) και σύνδεση με λιμάνια και αεροδρόμια. Περιλαμβάνονται συνδέσεις / βελτίωση συνδέσεων με λιμάνια και αεροδρόμια προκειμένου να ενισχυθεί η συνεισφορά του σιδηροδρόμου και να ενισχυθεί ο ρόλος του στις εμπορευματικές μεταφορές. Τα κύρια λιμάνια σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο προγραμματίζεται να είναι ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Αλεξανδρούπολη, η Καβάλα, ο Βόλος και το Λαύριο.
4 Τις επενδύσεις για έργα αναβάθμισης γραμμής και εμπορευματικά κέντρα. Βασικά έργα αποτελούν η αναβάθμιση και ανακαίνιση της γραμμής Στρυμόνας - Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο και η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης στις γραμμές Παλαιοφάρσαλος - Καλαμπάκα και Λάρισα - Βόλος. Παράλληλα περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, το εμπορευματικό κέντρο Οινόης και η κατασκευή μικρών συνδετήριων γραμμών με βιομηχανικές εγκαταστάσεις που βρίσκονται μέσα στη ζώνη άμεσης επιρροής των σιδηροδρομικών αξόνων (π.χ. σιδηροδρομική σύνδεση με τη ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς). Το πρόσφατα νομοθετικό περιβάλλον επιτρέπει και τη συγχρηματοδότηση των έργων αυτών από τους ενδιαφερόμενους ιδιώτες.
5 Τις επενδύσεις και οργανωτικές δράσεις με στόχο την ενίσχυση σιδηροδρομικής ασφάλειας μέσω της αυξημένης συμμετοχής ιδιωτικών επενδύσεων στον χώρο των σιδηροδρόμων. Προβλέπει τη διαμόρφωση συνθηκών ενισχυμένης ασφάλειας και ορθολογικής και οικονομικά αποτελεσματικής λειτουργίας του σιδηροδρόμου, που αναμένεται να επιτευχθεί αφενός με την ωρίμανση και πλήρη λειτουργία της νέας οργάνωσης του σιδηροδρόμου μέσω της σχετικής Ρυθμιστικής Αρχής και αφετέρου μέσω του νέου πλαισίου λειτουργίας με ιδιωτικές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις (στις οποίες περιλαμβάνεται και η υπό ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ) με ιδιωτικές επιχειρήσεις συντήρησης του τροχαίου υλικού (περιλαμβάνεται και η υπό ιδιωτικοποίηση ΕΕΣΣΤΥ). Ως διαχειριστής υποδομής παραμένει ο ΟΣΕ (ο οποίος παραμένει υπεύθυνος και για την κυκλοφορία) και η θυγατρική του ΕΡΓΟΣΕ συνεχίζει να ασχολείται με την υλοποίηση των σημαντικών νέων έργων. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται να επιτευχθεί, μέσω της δραστηριοποίησης του ιδιωτικού τομέα και σχετικών επενδύσεων που αυτός θα αναλάβει, η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του σιδηροδρόμου και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς του.
6 Τις επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του Τροχαίου Υλικού. Ο κύριος μοχλός επίτευξης αποτελεσμάτων στο πλαίσιο της συγκεκριμένης δράσης είναι η δραστηριοποίηση «ιδιωτικών» σιδηροδρομικών επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις αυτές αναμένεται ότι θα προβούν σε ορθολογικότερες επιλογές προμηθειών και θα προσπαθήσουν να «απαλλαγούν» από παλαιότερο και μη οικονομικά αποτελεσματικό τροχαίο υλικό με τους καλύτερους δυνατούς όρους.
7 Τις οργανωτικές δράσεις με στόχο τη διαμόρφωση ικανοποιητικού μηχανισμού συντήρησης υποδομών και τροχαίου υλικού.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου