Παρασκευή 14 Αυγούστου 2015

Μπαίνει στο τραπέζι η αναδιάρθρωση του χρέους

Μπαίνει στο τραπέζι η αναδιάρθρωση του χρέους

Μια νέα αξιολόγηση για το ελληνικό χρέος, διαπιστώνει ότι υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για την βιωσιμότητά του, καθώς και ότι θα απαιτηθεί άμβλυνση των μέτρων, βήματα που πολλές κυβερνήσεις της Ευρωζώνης ήταν απρόθυμες να αναλάβουν.

Το τρισέλιδο έγγραφο που δημοσιεύει η Wall Street Journal, προετοιμάστηκε από τους δανειστές, χωρίς ωστόσο να αναφέρει την άποψη του ΔΝΤ, υποδηλώνοντας, σύμφωνα με την εφημερίδα, ότι για άλλη μία φορά υπάρχουν διαφορές μεταξύ του ΔΝΤ και των Ευρωπαίων εταίρων του.
Σύμφωνα με το έγγραφο, ακόμη κι αν η Ελλάδα εφαρμόσει πλήρως το πρόγραμμα διάσωσης και κατορθώσει να αντλήσει 13,9 δισ. ευρώ από την ιδιωτικοποίηση κρατικών assets, το χρέος της αναμένεται να παραμείνει στο 159,7% του ΑΕΠ το 2022. Για το 2020 οι εκτιμήσεις τοποθετούν την αναλογία χρέους προς ΑΕΠ στο 175%.
Το επίπεδο του 2022 είναι σημαντικό, διότι οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης είχαν προηγουμένως υποσχεθεί να φέρουν το χρέος της χώρας στο 110% του ΑΕΠ, σε μια προσπάθεια να παραμείνει και το ΔΝΤ εμπλεκόμενο στη διάσωση της χώρας από τη χρεοκοπία και την έξοδο από το ευρώ.
Αν η Ελλάδα εφαρμόσει μόνο μερικώς το πρόγραμμα, το χρέος της θα διαμορφωθεί στο 173,7% του ΑΕΠ το 2022, αναφέρει το έγγραφο. Διευκρινίζει, ωστόσο, πως αν η Ελλάδα πετύχει καλύτερη των εκτιμήσεων ανάπτυξη και έσοδα από κρατικοποιήσεις, τότε το χρέος της θα υποχωρήσει στο 148% του ΑΕΠ το 2022.
Στο έγγραφο των θεσμών δεν γίνεται αναφορά για το τι θα συμβεί με το ελληνικό χρέος σε περίπτωση που η κυβέρνηση αποτύχει στην εφαρμογή του προγράμματος - ενδεχόμενο που αποτελούσε βασικό σενάριο στην έκθεση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους του ΔΝΤ πριν την επιβολή των capital controls στα τέλη Ιουνίου.
Σύμφωνα με το ίδιο έγγραφο, λόγω της επιδείνωσης της ελληνικής οικονομίας, με τους θεσμούς να αναμένουν ύφεση 2,3% φέτος και 1,3% το επόμενο έτος, υπάρχουν «σοβαρές ανησυχίες» για το κατά πόσο η Ελλάδα θα καταφέρει να αποπληρώσει το χρέος της.
Για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του χρέους, το έγγραφο προτείνει οι κυβερνήσεις της Ευρωζώνης να μεταφέρουν για άλλη μια φορά στην Τράπεζα της Ελλάδος τα κέρδη τους από τα ελληνικά ομόλογα. Επιπλέον, προτείνεται να δοθεί περισσότερος χρόνος στην Ελλάδα για την αποπληρωμή των δανείων και των τόκων. Με βάση αυτά, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να είναι σε θέση να αποφύγουν μια ονομαστική μείωση του χρέους της Ελλάδας, γνωστό ως «κούρεμα», αναφέρουν στην έκθεσή τους οι δανειστές.
Ανάλυση βιωσιμότητας
Την ίδια στιγμή, δημοσίευμα του Reuters αναφέρει ότι η ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους που εκπονήθηκε από τους θεσμούς, επισημαίνει πως «το υψηλό χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ και οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης που προκύπτουν από αυτή την ανάλυση, θέτουν σοβαρές ανησυχίες για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους», προσθέτοντας ότι απαιτούνται εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των ανησυχιών.
«Εν ολίγοις, ένας κατάλληλος συνδυασμός της επέκτασης της ωρίμασης και της περιόδου χάριτος για το κύριο κεφάλαιο και τους τόκους, θα επιτρέψει ώστε το ελληνικό χρέος να διαμορφωθεί σε ένα βιώσιμο επίπεδο, σε ό,τι αφορά τις χρηματοδοτικές ανάγκες, χωρίς την ανάγκη ενός κουρέματος της ονομαστικής αξίας, όπως δηλώθηκε από τη Σύνοδο της 12ης Ιουλίου», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Προβλέπει ακόμη ότι τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, εκτός αυτών από τις τράπεζες, θα διαμορφωθούν στα 13,9 δισ. ευρώ, μέχρι το 2022.

ΠΗΓΗ:imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :