«Ψήφο εμπιστοσύνης» στο success story της Ευρωζώνης δίνουν οι πολυεθνικοί κολοσσοί, σε μια ένδειξη ότι το αφήγημα της ανάκαμψης δεν στηρίζεται μόνο σε δείκτες οικονομικού κλίματος, αλλά «περνά» και στην πραγματική οικονομία.
Από δηλώσεις διευθυντικών στελεχών που σταχυολόγησε το Reuters -με αφορμή τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων β’ τριμήνου- προκύπτει ότι μεγάλες εταιρείες από όλους τους κλάδους εκτιμούν ότι το ασθενές ευρώ, το φθηνότερο πετρέλαιο και η υπερ-χαλαρή νομισματική πολιτική (με επιστέγασμα το πρόγραμμα εκτύπωσης χρήματος της ΕΚΤ) δίνουν ώθηση στην οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή, κάτι που αποτυπώνεται στα εταιρικά κέρδη και ενθαρρύνει τις επιχειρήσεις να αυξήσουν τις επενδύσεις και την απασχόληση. Οι επικεφαλής ορισμένων εκ των μεγαλύτερων εταιρειών σε ΗΠΑ και Ευρώπη θεωρούν ότι η Ευρωζώνη έχει εισέλθει σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, με καταλύτη τη βελτίωση των προοπτικών στις χώρες του Νότου (πλην Ελλάδος, ασφαλώς) που αποτελούσαν «βαρίδι» επί σειρά ετών.
Ευχάριστη έκπληξη
«Η ανάπτυξη επέστρεψε φέτος στην Ευρώπη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού οινοπνευματωδών ποτών Diageo Ιβάν Μενέζες. Καθώς η οικονομία της Κίνας «κατεβάζει ταχύτητα» και το ισχυρό δολάριο υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών ομίλων, η Ευρώπη αναδεικνύεται κινητήριος δύναμη της κερδοφορίας πολλών ομίλων. «Ήταν το φωτεινό σημείο στα αποτελέσματά μας, κάτι που μας προκάλεσε έκπληξη σε κάποιο βαθμό», σχολίασε ο οικονομικός διευθυντής της αμερικανικής χημικής βιομηχανίας Dupont Νικ Φαναντάκης. «Οι καλύτερες επιδόσεις του ομίλου από πλευράς όγκου πωλήσεων κατεγράφησαν στην Ευρώπη», προσθέτει η διευθύνουσα σύμβουλος Ελεν Κούλμαν.
«Η ανάπτυξη επέστρεψε φέτος στην Ευρώπη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού οινοπνευματωδών ποτών Diageo Ιβάν Μενέζες. Καθώς η οικονομία της Κίνας «κατεβάζει ταχύτητα» και το ισχυρό δολάριο υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα των αμερικανικών ομίλων, η Ευρώπη αναδεικνύεται κινητήριος δύναμη της κερδοφορίας πολλών ομίλων. «Ήταν το φωτεινό σημείο στα αποτελέσματά μας, κάτι που μας προκάλεσε έκπληξη σε κάποιο βαθμό», σχολίασε ο οικονομικός διευθυντής της αμερικανικής χημικής βιομηχανίας Dupont Νικ Φαναντάκης. «Οι καλύτερες επιδόσεις του ομίλου από πλευράς όγκου πωλήσεων κατεγράφησαν στην Ευρώπη», προσθέτει η διευθύνουσα σύμβουλος Ελεν Κούλμαν.
Η κατασκευάστρια φορτηγών Scania που ανήκει στον όμιλο της Volkswagen ανακοίνωσε ότι οι παραγγελίες από την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 41% την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου, ενώ η ανταγωνίστρια από τις ΗΠΑ Paccar σημείωσε ότι ο παραγγελίες από την ευρωπαϊκή της μονάδα DAF κατέγραψαν άλμα 60% το ίδιο διάστημα, καθώς η αυξημένη εμπορευματική κίνηση -αδιάψευστο σήμα οικονομικής ανάπτυξης- ώθησε ανοδικά τις πωλήσεις φορτηγών.
Η ισχυρή καταναλωτική ζήτηση επέτρεψε σε εταιρείες όπως τη σουηδική Assa Abloy (που κατασκευάζει κλειδαριές), την ιρλανδική χαρτοποιία Smurfit και τη γαλλική γαλακτοβιομηχανία Danone να αυξήσουν τις τιμές τους ή/και να διευρύνουν τα περιθώρια κέρδους τους. Ακόμα και επιχειρήσεις των οποίων η χρηματοοικονομική ευρωστία δεν έχει ακόμα προσεγγίσει τα προ κρίσης επίπεδα όπως η αμερικανική General Motors (που «γράφει» ακόμα ζημίες στον ευρωπαϊκό της βραχίονα), δηλώνουν πεπεισμένες ότι τα χειρότερα έχουν περάσει. «Τα αποτελέσματα β’ τριμήνου είναι πολλά υποσχόμενα και μας καθιστούν πολύ αισιόδοξους για το μέλλον», υπογράμμισε ο οικονομικός διευθυντής της GM Τσακ Στίβενς.
Σύμφωνα με την ολλανδική συμβουλευτική εταιρεία Randstad, η ενισχυμένη επιχειρηματική δραστηριότητα αντανακλάται και στην αύξηση των προσλήψεων, με τον οικονομικό διευθυντή Ρόμπερτ βαν ντερ Κράατς να επισημαίνει ότι «τα επίπεδα ζήτησης στη αγορά εργασίας συνάδουν με τα πρώιμα στάδια μιας κυκλικής ανάκαμψης». Ο Γιόνας Πράισινγκ, διευθύνων σύμβουλος της ανταγωνιστικής Manpower -που εδρεύει στο Μιλγουόκι των ΗΠΑ- υπογραμμίζει, από την πλευρά του, την εντυπωσιακή αναβίωση της οικονομικής δραστηριότητας στον ευρωπαϊκό Νότο και συγκρίνει την ανάκαμψη στην Ευρώπη με αυτή που παρατηρήθηκε στις ΗΠΑ μετά την ύφεση του 2009.
Ενισχυτικό «κοκτέιλ»
Είναι αλήθεια ότι η οικονομία της Ευρωζώνης επωφελείται από μια σειρά παραγόντων: Πρώτα από όλα, υπάρχει η εξασθένηση του ευρώ, το οποίο υποχώρησε σε χαμηλά δωδεκαετίας έναντι του δολαρίου το αμέσως προηγούμενο διάτημα, καθιστώντας τα αγαθά και τις υπηρεσίες της περιοχής πιο ανταγωνιστικά εκτός του μπλοκ. Δεν είναι τυχαίο ότι αναλυτές της UBS υπολογίζουν ότι η ώθηση στην κερδοφορία των ευρωπαϊκών ομίλων από το ασθενές ευρώ θα είναι η μεγαλύτερη εδώ και 20 χρόνια, ούτε ότι βιομηχανικοί κολοσσοί όπως οι γερμανικές Daimler και Siemens και η γαλλική Peugeot υπογράμμισαν στους επενδυτές τα οφέλη που αποκομίζουν από την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία του ενιαίου νομίσματος. Η επακόλουθη αύξηση των εξαγωγών, άλλωστε, έχει ευεργετικές επιπτώσεις και για εταιρείες logistics όπως είναι η αμερικανική UPS και η γερμανική Kuehne & Nagel International που πρόσθεσαν νέες υπηρεσίες, αξιοποιώντας την ισχυρή ζήτηση.
Είναι αλήθεια ότι η οικονομία της Ευρωζώνης επωφελείται από μια σειρά παραγόντων: Πρώτα από όλα, υπάρχει η εξασθένηση του ευρώ, το οποίο υποχώρησε σε χαμηλά δωδεκαετίας έναντι του δολαρίου το αμέσως προηγούμενο διάτημα, καθιστώντας τα αγαθά και τις υπηρεσίες της περιοχής πιο ανταγωνιστικά εκτός του μπλοκ. Δεν είναι τυχαίο ότι αναλυτές της UBS υπολογίζουν ότι η ώθηση στην κερδοφορία των ευρωπαϊκών ομίλων από το ασθενές ευρώ θα είναι η μεγαλύτερη εδώ και 20 χρόνια, ούτε ότι βιομηχανικοί κολοσσοί όπως οι γερμανικές Daimler και Siemens και η γαλλική Peugeot υπογράμμισαν στους επενδυτές τα οφέλη που αποκομίζουν από την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία του ενιαίου νομίσματος. Η επακόλουθη αύξηση των εξαγωγών, άλλωστε, έχει ευεργετικές επιπτώσεις και για εταιρείες logistics όπως είναι η αμερικανική UPS και η γερμανική Kuehne & Nagel International που πρόσθεσαν νέες υπηρεσίες, αξιοποιώντας την ισχυρή ζήτηση.
Στη συνέχεια, υπάρχει ο παράγοντας «φθηνότερο πετρέλαιο» που οδήγησε σε μείωση του λειτουργικού κόστους ενεργοβόρες εταιρείες όπως η Peugeot και επέτρεψε σε άλλες, όπως ο tour operator Thomas Cook, να μετακυλίσουν τις χαμηλότερες τιμές στους καταναλωτές.
Εταιρείες όπως η γερμανική τσιμεντοβιομηχανία HeidelbergCement, η Daimler και η Siemens, εξάλλου, υπογράμμισαν ότι η νομισματική πολιτική της ΕΚΤ διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Peugeot Κάρλος Ταβάρες δήλωσε ότι το «θετικό κοκτέιλ» της ανταγωνιστικής ισοτιμίας του ευρώ, του φθηνού και εύκολου δανεισμού και του μικρότερου κόστους ενέργειας έδωσε τέτοια ώθηση στη ζήτηση, ώστε η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις παραγγελίες τους τελευταίους μήνες. «Ξεκινήσαμε το έτος με πολύ χαμηλές προσδοκίες και δεν κατασκευάσαμε αρκετά αυτοκίνητο. Στο δεύτερο τρίμηνο πατήσαμε... τέρμα το γκάζι», είπε χαρακτηριστικά. Όσο για την κρίση στην Ελλάδα, αυτή δεν φαίνεται να απασχολεί διόλου τις εταιρείες, αφενός επειδή η ελληνική οικονομία είναι μικρή και σε μεγάλο βαθμό εσωστρεφής, αφετέρου επειδή -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- τα τεκταινόμενα στη χώρα δεν έχουν τη «δύναμη» να επηρεάζουν τις αγορές, σε αντίθεση με το 2012...
ΠΗΓΗ:imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου