Εγκληματικές παραλείψεις και ένα πρωτοφανές αλαλούμ, ακολούθησε τη ναυτική τραγωδία με το Norman Atlantic. Δύο χώρες, η Ελλάδα και η Ιταλία, υπουργεία, ακτοφυλακές αλλά και η εταιρεία που είχε το πλοίο δεν γνωρίζουν τρεις ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα πόσοι ήταν οι επιβαίνοντες, πόσοι δηλαδή ταξίδευαν.
Διαφορετικούς αριθμούς έδινε η Ελλάδα, διαφορετικούς η Ιταλία, επιτείνοντας την αγωνία για το πόσοι τελικά είναι οι διασωθέντες, πόσοι οι αγνοούμενοι και πόσοι οι νεκροί. Μέχρι χθες το βράδυ είχε επιβεβαιωθεί ο θάνατος 13 ατόμων, ωστόσο, αγωνία επικρατεί για το αν υπάρχουν κι άλλοι επιβάτες που έχουν χαθεί στα νερά ή είναι εγκλωβισμένοι μέσα στο πλοίο.
Στην Ιταλία έχουν απαγγελθεί σοβαρές καταγγελίες σε βάρος του πλοιάρχου και της ιταλικής εταιρείας που είναι πλοιοκτήτρια, ενώ και στην Ελλάδα η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει έρευνα για να εξακριβωθούν τα αίτια της μεγάλης τραγωδίας. Ωστόσο, το πρωτοφανές αλαλούμ σχετικά με τους υπεράριθμους, με το αν υπήρχαν παράνομοι μετανάστες ή αν ήταν το πλοίο υπερφορτωμένο, είναι αυτά που πρέπει να αναλυθούν.
Πόσοι ήταν τελικά;
Σύμφωνα με την Εισαγγελία του Μπάρι, οι επιβαίνοντες στο πλοίο ήταν συνολικά 499. Εξ αυτών, οι 478 ήταν επισήμως οι επιβάτες, τρεις τουλάχιστον ήταν λαθρεπιβάτες, ενώ υπήρχαν και 18 υπεράριθμοι (overbooking). Ο εισαγγελέας δήλωσε ότι οι λαθρεπιβάτες ήταν δύο Αφγανοί και ένας Σύρος, ένας εκ των οποίων έχει ήδη ζητήσει πολιτικό άσυλο.
Σύμφωνα με την Εισαγγελία του Μπάρι, οι επιβαίνοντες στο πλοίο ήταν συνολικά 499. Εξ αυτών, οι 478 ήταν επισήμως οι επιβάτες, τρεις τουλάχιστον ήταν λαθρεπιβάτες, ενώ υπήρχαν και 18 υπεράριθμοι (overbooking). Ο εισαγγελέας δήλωσε ότι οι λαθρεπιβάτες ήταν δύο Αφγανοί και ένας Σύρος, ένας εκ των οποίων έχει ήδη ζητήσει πολιτικό άσυλο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα χθερινά στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το σύνολο των επιβατών που επέβαιναν στο πλοίο, ανέρχεται σε 475 άτομα, εκ των οποίων 267 ήταν Ελληνες. Οι διασωθέντες ανέρχονται σε 432. Μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχαν επικοινωνήσει και θεωρούνταν αγνοούμενοι περί τους 37, με 30 από αυτούς να είναι Ελληνες.
Χθες επιβεβαιώθηκε ότι ο δεύτερος Ελληνας νεκρός είναι ο 47χρονος Κ. Κουφόπουλος από τη Βέροια, ενώ η ιταλική Ακτοφυλακή έχει ανακοινώσει ότι ανάμεσα στους νεκρούς βρίσκονται και τρεις Ιταλοί, δύο εκ των οποίων είναι οδηγοί φορτηγών.
Επιπλέον, το αλβανικό υπουργείο Άμυνας επιβεβαίωσε και τον θάνατο δύο ναυτικών αλβανικής καταγωγής που βρίσκονταν σε ένα από τα ρυμουλκά που συμμετείχαν στην προσπάθεια προσάρτησης του πλοίου και τραυματίστηκαν θανάσιμα όταν έσπασαν οι κάβοι.
Σαφείς αιχμές για τα εγκλήματα των ιταλικών αρχών άφησαν χθες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και στελέχη του Λιμενικού Σώματος. Οπως έλεγαν, δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν με τους Ιταλούς, οι οποίοι δεν καταλάβαιναν τις εντολές που δίνονταν. Επίσης, ο υπουργός μίλησε και για πλαστές ή παραποιημένες λίστες. Όπως εξήγησαν έξι Ελληνες περισυνελέγησαν με ελικόπτερο τύπου Σικόρσκι, 41 με αεροσκάφος C-130, 38 με το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Cruise europa», 21 με το πλοίο «Aby Jeannette» και 95 με δύο πλοία του Πολεμικού Ναυτικού.
«Κανένα ναυτικό ατύχημα δεν μπορεί να μένει χωρίς την τιμωρία των υπευθύνων και τη διερεύνηση των αιτιών», τόνισε ο κ. Βαρβιτσιώτης και πρόσθεσε ότι ο πρωθυπουργός έχει διαρκή ενημέρωση για την υπόθεση των ερευνών και την ταυτοποίηση των Ελλήνων.
Δήλωσε επίσης ότι χθες, σύμφωνα με τις ιταλικές αρχές, απεγκλωβίστηκαν και οι τελευταίοι επιβάτες και ότι στόχος πλέον είναι η ταυτοποίηση όλων των Ελλήνων επιβατών και η επιστροφή με ασφάλεια στα σπίτια τους. Ενδεικτικό του ότι δεν λειτούργησε τίποτε σωστά, είναι η αποκάλυψη ότι το πρώτο σήμα που έλαβε ο θάλαμος επιχειρήσεων ήταν από επιβάτη του πλοίου «Νorman atlantic» στις 05:40, ο οποίος έλεγε ότι το πλοίο πήρε φωτιά και κανείς δεν τους είχε ειδοποιήσει.
Συγκλονιστικές είναι και οι μαρτυρίες επιβατών που διασώθηκαν. Πολλοί λένε ότι οι ιταλικές αρχές τους ζήτησαν να καταθέσουν τα κινητά τους για να αφαιρεθεί τυχόν βιντεοσκοπημένο υλικό από τις εφιαλτικές στιγμές που έζησαν στο Norman Atlantic, με την αιτιολογία ότι πρόκειται για στοιχεία που ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν στην έρευνα.
Απίστευτες ιστορίες
Η διασωθείσα Πολύμνια Δημητρουλάκη καταγγέλλει ότι οι Ιταλοί έδιναν προτεραιότητα στη διάσωση των δικών τους, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οι Ιταλοί μας κλωτσάγανε, μας κλωτσάγανε οι Ιταλοί. Με βάλανε στο σωσίβιο και δεν με ανεβάζανε επάνω, μου βγάλανε το σωσίβιο και βάζανε τους δικούς τους, Ιταλούς. Με πετάξανε, βάλαμε σωσίβιο μαζί με τον άνδρα μου και μετά ήρθε ένας Ιταλός μου πέταξε το σωσίβιο έβαλε έναν δικό του και τον ανέβασε επάνω».
Η διασωθείσα Πολύμνια Δημητρουλάκη καταγγέλλει ότι οι Ιταλοί έδιναν προτεραιότητα στη διάσωση των δικών τους, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Οι Ιταλοί μας κλωτσάγανε, μας κλωτσάγανε οι Ιταλοί. Με βάλανε στο σωσίβιο και δεν με ανεβάζανε επάνω, μου βγάλανε το σωσίβιο και βάζανε τους δικούς τους, Ιταλούς. Με πετάξανε, βάλαμε σωσίβιο μαζί με τον άνδρα μου και μετά ήρθε ένας Ιταλός μου πέταξε το σωσίβιο έβαλε έναν δικό του και τον ανέβασε επάνω».
Αλλοι διασωθέντες μιλούν για ακόμη πιο φρικιαστικά γεγονότα. Σε μαρτυρίες που κατέγραψε η «La Repubblica» χαρακτηριστική αυτή Ελληνα επιβάτη, του 32χρονου οδηγού, Χρήστου Περλή που αναφέρει: «Οι άντρες άρχισαν να χτυπούν για να μπορέσουν να μπουν πρώτοι. Δεν σκέφτηκαν ούτε τις γυναίκες, ούτε τα παιδιά, τίποτα».
Ο πανικός και η παντελής έλλειψη οδηγιών από την πλευρά του πληρώματος ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της πολύωρης ταλαιπωρίας των επιβατών: «Ο καπνός έφτανε μέχρι την καμπίνα (του ελικοπτέρου). Όταν νύχτωσε, άρχισε ο πανικός. Ποδοπατούσαν ο ένας τον άλλο. Άνθρωποι σε καλή κατάσταση και όμως προσπαθούσαν να παρακάμψουν τη σειρά και ανέβαιναν στη γέφυρα, επιχειρώντας να περάσουν μπροστά από γυναίκες και παιδιά», διηγείται ένας διασώστης.
Δεύτερος συναγερμός για τις ελληνικές αρχές
Συναγερμός με πλοίο που φέρεται να εξέπεμψε SOS
Συναγερμός με πλοίο που φέρεται να εξέπεμψε SOS
Την ίδια στιγμή που γίνονταν αγωνιώδεις προσπάθειες για να βρεθούν οι αγνοούμενοι από το Norman Atlantic στην Ελλάδα σήμανε νέος συναγερμός. Χθες το μεσημέρι ένα εμπορικό πλοίο με σημαία Μολδαβίας εξέπεμψε σήμα κινδύνου ενώ έπλεε κοντά στην Κέρκυρα. Οι πρώτες πληροφορίες μιλούσαν για 400-700 επιβαίνοντες ενώ το Reuters, επικαλούμενο την ελληνική κρατική τηλεόραση, ανέφερε ότι ανάμεσά τους υπήρχαν ένοπλοι άνδρες. Να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος της κοινότητας των Οθωνών, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ το μεσημέρι, ανέφερε ότι το πλοίο φαινόταν από το νησί, μάλιστα έκανε ελιγμούς και έπλεε νοτιοδυτικά, για να αποφεύγει τους ισχυρούς ανέμους των 8 μποφόρ. Σύμφωνα με πληροφορίες το Λιμενικό είχε απο χθες πληροφορίες για το συγκεκριμένο πλοίο, στο οποιο επιβαίνουν στην πλειοψηφία τους Σύριοι μετανάστες.
Τα τρία σκάφη του Λιμενικού από την Κέρκυρα, καθώς και το ρυμουλκό που έσπευσαν στην περιοχή πήραν εντολή να επιστρέψουν, καθώς το πλοίο βρέθηκε εκτός του χώρου που συμπίπτει με την ελληνική περιοχή ευθύνης για διεξαγωγή επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, Σπύρο Ανδριώτη πρόκειται για το πλοίο «Blue Sky Μ», φορτηγό, που πλέει 3 μίλια νότια και δυτικά των Οθωνών με κατεύθυνση προς Ιταλία. Η λήξη συναγερμού έγινε το απόγευμα χθες, όταν η φρεγάτα Ναβαρίνο πλησίασε στο πλοίο και πραγματοποιήθηκε επικοινωνία με τον καπετάνιο. Σε ερώτηση των Ελλήνων αξιωματικών εάν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα η απάντηση του καπετάνιου ήταν «όχι» και ότι «συνεχίζω κανονικά το ταξίδι μου προς Ιταλία». Πράγματι το φορτηγό πλοίο συνέχισε την πορεία του και εισήλθε στα ιταλικά χωρικά ύδατα.
ΠΗΓΗ:imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου