Αντίστροφα φέρεται να μετρά ο χρόνος για την αυτόνομη παρουσία του αμερικάνικου κολοσσού PepsiCo στην Ελλάδα όσον αφορά στο κομμάτι των αναψυκτικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία συνεχίζει τις προσπάθειες για την μεταβίβαση των δικαιωμάτων παραγωγής και εμφιάλωσης των αναψυκτικών της επί ελληνικού εδάφους σε τρίτο συνεργάτη, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να έχει υπάρξει κάποιο θετικό αποτέλεσμα.
Μάλιστα τα κεντρικά του ομίλου φέρονται να έχουν ζητήσει από την ελληνική θυγατρική τους, την Pepsico ΗΒΗ να ολοκληρώσει το συντομότερο δυνατό την όλη διαδικασία. Τον τελευταίο χρόνο η Pepsico-HBH έχει συζητήσει με διάφορες ελληνικές εταιρείες του χώρου, μεταξύ των οποίων η Λουξ Μαρλαφέκας και η ΕΨΑ διερευνώντας την πιθανότητα συνεργασίας. Το μεγάλο «αγκάθι» φέρεται πως είναι οι υπέρογκες ζημίες που έχει συσσωρεύσει η Pepsico ΗΒΗ στη διάρκεια της κρίσης, αλλά και η «απαξίωση» του brand name της, το οποίο σύμφωνα με ανθρώπους του κλάδου «ξεθωριάζει» εξαιτίας της λάθος -όπως την χαρακτηρίζουν- τιμολογιακής πολιτικής της.
Οι παρατεταμένες προσφορές, υποστηρίζουν οι ίδιοι, τείνουν να μετατρέψουν ένα δυνατό προϊόν σε συνώνυμο της ιδιωτικής ετικέτας, ενώ στα μειονεκτήματα συγκαταλέγεται και ο δυσανάλογα μεγάλος αριθμός των εργαζομένων της σε σχέση με το μέγεθος και τις πωλήσεις που πραγματοποιεί επί ελληνικού εδάφους. Σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση δεδομένων της ICAP, την περίοδο 2009-2013 η εταιρεία έχασε περίπου το 45% των πωλήσεών της, καθώς από 125,5 εκατ. ευρώ το 2009 έφθασε να έχει πωλήσεις 70 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2013. Κατά την ίδια περίοδο, η λειτουργική κερδοφορία όχι μόνο εξανεμίστηκε αλλά «γύρισε» σε ζημίες στο τέλος του 2013. Απώλειες κατεγράφησαν και στα μερίδια αγοράς στην κατηγορία των αναψυκτικών με γεύση, με αποτέλεσμα να πέσει στην τρίτη θέση από τη δεύτερη, την οποία πήρε η Λουξ. Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου η PepsiCo κατέγραψε πτώση σε όλες τις περιοχές με αποτέλεσμα στο σύνολο της χώρας να υποχωρήσει στην 3η θέση με μερίδιο μόλις 6,8% από 7,3% το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Περικοπές και μείωση κόστους
Γι' αυτό στις συζητήσεις που έγιναν κατά το παρελθόν κάποιοι από τους ενδιαφερόμενους ζήτησαν να γίνει δραστική περικοπή των εξόδων λειτουργίας αλλά και μια «γενναία» εθελούσια έξοδος, προκειμένου να περιοριστεί το υψηλό κόστος. Παράλληλα, προτάθηκε το σπάσιμο του χαρτοφυλακίου (Pepsi Cola, 7Up, Lipton Ice Tea και HBH) με τους χυμούς και τα αναψυκτικά στο ένα κομμάτι και τα υπόλοιπα στο άλλο και την πώλησή τους ξεχωριστά. Συνολικά, ο προβληματισμός που υπάρχει και εμποδίζει τους υποψήφιους μνηστήρες να προχωρήσουν είναι πως με τα σημερινά δεδομένα και τα «βάρη» που κουβαλάει η εταιρεία δύσκολα μπορεί να αναστραφεί η πτωτική της πορεία και να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος. Ειδικά σε μια περίοδο οικονομικής στενότητας όπως η σημερινή, στην οποία οι καταναλωτές «κόβουν» από παντού. Πάντως, η εταιρεία προσπάθησε να περικόψει το κόστος λειτουργίας και να περιορίσει τις τεράστιες απώλειες, προχωρώντας ακόμη και σε δραστικές κινήσεις. Υπενθυμίζεται πως στις αρχές του 2013 αποφάσισε να τερματίσει τη λειτουργία του ιστορικού εργοστασίου εμφιάλωσης νερού που διέθετε στο Λουτράκι, λόγω της σημαντικής κάμψης των πωλήσεών του (υπολογίζεται σε πάνω από 60%) και των υπέρογκων ζημιών, και να αποζημιώσει τους περίπου είκοσι εργαζόμενους που είχαν απομείνει. Στη συνέχεια, προσπάθησε να βρει αγοραστές για να πουλήσει το εργοστάσιο στο Λουτράκι, αναθέτοντας μάλιστα σε ανεξάρτητο σύμβουλο να αποτιμήσει την αξία του.
Τα σήματα θα παραμείνουν
Πάντως, εκτίμηση των περισσότερων που συμμετείχαν στις συζητήσεις είναι ότι η Pepsico θέλει να διασφαλίσει ότι τα προϊόντα της θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά, η οποία εκτός από τους εγχώριους καταναλωτές προσελκύει εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. «Θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα σήματα της Pepsi, του Seven Up και της Getorade θα είναι εδώ και την επόμενη ημέρα. Διαφορετικά, εάν ήθελαν μόνο να σταματήσουν τις ζημίες, θα έβαζαν λουκέτο χωρίς δεύτερη κουβέντα», επισημαίνει Έλληνας επιχειρηματίας που έλαβε μέρος σε συζητήσεις με την εταιρεία στην Ελλάδα. Αυτό πετυχαίνει μέσα από την λύση της παραχώρησης των δικαιωμάτων χρήσης και εκμετάλλευσης των σημάτων σε τρίτη εταιρεία.
Γιώργος Μανέττας
ΠΗΓΗ:imerisia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου