Σάββατο 25 Ιουλίου 2015

Ευκαιρίες αλλά και εμπόδια στην «κατάκτηση» της Απω Ανατολής

Ευκαιρίες αλλά και εμπόδια στην «κατάκτηση» της Απω Ανατολής

Μπορεί οι προσπάθειες των Ελλήνων εξαγωγέων να έχουν επικεντρωθεί τη δεδομένη στιγμή στα τεράστια προβλήματα που δημιουργούν τα capital controls στην τροφοδοσία των υφιστάμενων πελατών τους στο εξωτερικό, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως έπαψαν να αναζητούν νέες χώρες για να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους.
Μια από τις περιοχές του πλανήτη που «κεντρίζει» το ενδιαφέρον τους τα τελευταία χρόνια είναι η Άπω Ανατολή, η οποία πέρα από την Κίνα κρύβει μεγάλες ευκαιρίες για τα ελληνικά προϊόντα. Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, χώρες όπως η Ιαπωνία, το Βιετνάμ, η Ταϊβάν, οι Φιλιππίνες, η Νότια Κορέα και η Ινδονησία και γενικότερα η ασιάτικη αγορά «παρουσιάζουν μεγάλες προοπτικές για τις ελληνικές εταιρείες λόγω του μεγέθους τους, καθώς συγκεντρώνουν τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού και την άνοδο της μεσαίας τάξης, σε συνδυασμό με την αύξηση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών τους».
Σύμφωνα με τον διευθυντή λειτουργιών του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Νικόλαο Αρχοντή, στις παραπάνω χώρες «με εξαίρεση την Κίνα, υπήρξαν καλύτερες εξαγωγικές επιδόσεις το 2014 σε σχέση με το 2010, (οι ελληνικές εξαγωγές προς τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή έχουν αυξηθεί σε 31,31% κατά την πενταετία 2010-2014 ή κατά 17,68% αν εξαιρεθούν τα πετρελαιοειδή), δείγμα της πιο συστηματικής προσέγγισης που επιχειρείται τα τελευταία χρόνια στην προσπάθεια εξωστρεφών επιχειρήσεων να επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιο των πελατών τους στο εξωτερικό.
Οι ευκαιρίες και οι ανερχόμενες δυνάμεις...
Επιχειρώντας σύντομη προσέγγιση για την κάθε μία από τις επτά παραπάνω χώρες ξεχωριστά, ο κ. Αρχοντής στέκεται στην αυξανόμενη σημασία της Ν. Κορέας, ως χώρας με προνομιακές εμπορικές σχέσεις και συμφωνίας με την Ε.Ε., που λειτουργεί ως προπύργιο για τα ευρωπαϊκά προϊόντα συνολικά προς την ευρύτερη περιοχή (με την προϋπόθεση εγγραφής των επιχειρήσεων στο Μητρώο Εγκεκριμένων Εξαγωγέων), ενώ σημειώνει πως «κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει την αγοραστική δύναμη των Κινέζων καταναλωτών, παρά τις μεγάλες ιδιαιτερότητες που παρατηρούνται ανά κινεζική επαρχία. Αντίστοιχα, η Ταϊβάν και η Ινδονησία, αποτελούν ταυτόχρονα και μεταποιητικά και διαμετακομιστικά κέντρα εμπορίου, καθώς και έδρα πολλών off shore εταιρειών, ενώ η Ιαπωνία διαχρονικά αποτελεί μία απαιτητική αγορά. Ανερχόμενες δυνάμεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν το Βιετνάμ, που γνωρίζει και μεγάλη τουριστική ανάπτυξη, αλλά και οι Φιλιππίνες, με τη συνδρομή ως καναλιού εμπορίου της κοινότητας των Φιλιππινέζων που κατοικούν στην Ελλάδα».
... και τα εμπόδια στην ανάπτυξη
Ωστόσο, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανύσουν καθώς οι χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ασίας απορροφούν σωρευτικά μόλις το 5,18% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών. Όπως εξηγεί ο κ. Αρχοντής ανάμεσα στα βασικά εμπόδια είναι οι μεγάλες αποστάσεις, που συνεπάγονται και υψηλά κόστη μεταφοράς, οι σημαντικά διαφορετικές διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες, καθώς και οι ιδιαιτερότητες της επιχειρηματικής κουλτούρας, σε σχέση με την Ελλάδα (και τους κυριότερους εμπορικούς της εταίρους), είναι ορισμένα από τα στοιχεία που συμβάλλουν στα χαμηλά ποσοστά διείσδυσης των ελληνικών προϊόντων στις εν λόγω αγορές. Τονίζει δε ότι απαίτηση εμπεριστατωμένης έρευνας αγοράς ή και σύναψης συμφωνίας με εντόπιο εταίρο (μεσίτη, αντιπρόσωπο, διανομέα κ.τ.λ.) αποτρέπουν πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, ειδικά μικρομεσαίες, να επενδύσουν σε πιο μακροχρόνιες πολιτικές για το χτίσιμο μόνιμης εκεί παρουσίας.
Γι' αυτό, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ και του Συμβουλίου των Διεθνών Δράσεων, Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος μιλώντας πρόσφατα σε εξαγωγείς συνέστηκε σε όσους θέλουν να δράσουν στη συγκεκριμένη περιοχή, να έχουν υπομονή, να επιδείξουν συνέπεια και να επιλέξουν αξιόπιστους τοπικούς συνεργάτες.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συμβουλίου Διεθνών Δράσεων του ΣΕΒ Θανάσης Λαβίδας στην ίδια εκδήλωσε ανέφερε ότι «οι ασιατικές χώρες έχουν αναπτυξιακή προοπτική, μεγάλο μέγεθος αγοράς, προσφέρουν ανταγωνιστικό κόστος παραγωγής κι επενδυτικά κίνητρα, διαθέτουν υποδομές και τεχνολογία και η καταναλωτική τάση τους είναι στραμμένη προς τα δυτικά προϊόντα. Με στρατηγική και στόχευση, επιμονή, τοπική παρουσία, κατάλληλους συνεργάτες και με χτίσιμο σχέσης εμπιστοσύνης, οι ελληνικές εταιρείες μπορούν να ξεπεράσουν τις δυσκολίες και τον διεθνή ανταγωνισμό και να δραστηριοποιηθούν κι εκεί με επιτυχία».
Τόνισε δε ότι «οι ελληνικές επιχειρήσεις επωμίζονται τον κρίσιμο ρόλο να δώσουν ελπίδα στην κοινωνία μένοντας όρθιες σε μιά πρωτόγνωρη καταιγίδα και δείχνοντας τον δρόμο της δημιουργίας και της παραγωγής με σχέδια, ιδέες, καινοτομία, εξωστρέφεια». «Πιστεύουμε», είπε, «στον δρόμο της Ενωμένης Ευρώπης και του ευρώ μέσα από τον οποίο μπορεί να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας».
Πρωτοβουλία ΣΕΒ
Επιχειρηματική αποστολή στην Ασία
Σε συνέχεια της ενημερωτικής ημερίδας που διοργάνωσε πρόσφατα για τις ευκαιρίες που υπάρχουν για τα ελληνικά προϊόντα στις ασιάτικες αγορές, το Συμβούλιο Διεθνών Δράσεων του ΣΕΒ προγραμματίζει επιχειρηματική αποστολή στο Βιετνάμ, σε συνεργασία με το Επιχειρηματικό Συμβούλιο Ελλάδας-Βιετνάμ, αλλά και σε δύο ακόμη χώρες της περιοχής τον Οκτώβριο. Παράλληλα, ανακοίνωσε πως θα σχεδιάσει και άλλες αντίστοιχες δράσεις στο απώτερο μέλλον.
Την ημερίδα παρακολούθησαν περισσότερα από 100 στελέχη ελληνικών επιχειρήσεων, ενδεικτικό του ενδιαφέροντος αλλά και της βούλησης των Ελλήνων εξαγωγέων να επεκτείνουν την «ακτίνα δράσης» τους σε νέες περιοχές του κόσμου. Στο πλαίσιο της ημερίδας πρέσβεις των ξένων χωρών και εμπορικοί ακόλουθοι ελληνικών πρεσβειών έκαναν αναλυτικές παρουσιάσεις, δίνοντας ολοκληρωμένη εικόνα για την οικονομία και τις προοπτικές των χωρών της περιοχής, τους κλάδους που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για την ελληνική πλευρά, τον ανταγωνισμό, την κατανάλωση, το φορολογικό πλαίσιο, τις χρηματοδοτικές δυνατότητες και πολλά άλλα στοιχεία για το επιχειρηματικό περιβάλλον, ενώ είχαν και πολλές κατ’ ιδίαν συζητήσεις για εξειδικευμένα θέματα ή εταιρικά σχέδια.
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr

ΠΗΓΗ:imerisia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :